Fikenkake og tradisjon

 

Jeg jobbet på et apotek i Gudbrandsdalen på slutten av 70-tallet. Det var koselig og lærerikt. Kunne ha skrevet mye om oppholdet der oppe, men det får bli en annen gang. Det mest håndfaste minnet i dag er oppskrifta på fikenkake. Eller retter sagt Anne-Thea sin oppskrift.

Hun hadde nok med denne kaka på jobben etter som det ble så viktig for meg å få oppskrifta nedskrevet. Kaka er god den. Det har blitt en tradisjon å bake den til jul hvert år deretter.

Jeg hadde et kartotek med oppskrifter den gang. Det var kjøpt ferdig. Det var en oppskrift med bilde på hvert kort. I denne boksen var det også blanke kort hvor man kunne skrive ned egne oppskrifter. Det gjorde jeg. Dette er den eneste jeg har igjen i dag. Resten har antageligvis blitt solgt på loppis.

Kortet bærer skikkelig preg av årene.  

Det er nok spor av både fiken og vann og egg på dette ser det ut til. I perm har det også stått en gang. Nå ligger det i en hylle med noen få andre utvalgte oppskrifter. Det er noe med at jeg må ta fram disse til jul. Ellers leter jeg helst opp oppskrifter på internett. Har jo mange kokebøker også, men blir helst internett.

  

Hvordan jeg gjør det?

Visper eggedosis av egg og sukker.

Tilsetter mel og bakepulver.

Tilsetter strimlede fikener og hakkede hasselnøtter.

Pleier å steke den i en avlang brødform 

NB.I år doblet jeg porsjonen og stekte den i rund kakeform.

NB: I tillegg hadde jeg i år også oppi tørkede aprikoser som var strimlet. 

 

 

12 kommentarer

Siste innlegg