Er det nå så nøye med disse juletradisjonene?

Juletrepynten i Kulturhuset får stå som illustrasjon i dette innlegget. Knipset bildet da jeg var der på ballett her om dagen. Se innlegg om det HER, hvis du ikke alt har lest det, da. 

Hvordan juleforberedelsene foregår her hos meg?

Jeg skrev litt om det i et tidligere innlegg også: Hva er det nå jeg gjør til advent? 

En god del gjøremål ble nevnt der. Det med lilla lys er jeg ikke så nøye med forresten. Passer ikke inn med den fargen her, for å innrømme litt jåleri. Liker best kremfargede lys både i adventstida og i jula. Røde lys i tillegg i selve jula så klart. 

Nå er jo lyslenkene på balkongen oppe, fikenkaka og pepperkakene er bakt og noe julemat er handlet inn. Orker ikke å bære meg i hjel de siste dagene. Kjøper litt etter litt. 

Gløgg har jeg igjen fra i fjor. Adventstjerna er oppe. Mange gaver ligger klare for innpakking. Delfiakake, krumkaker og lussekatter skal bakes. Da er det stopp på kakefronten. Det stresset med sju slag som hang over mora mi og kanskje mange fortsatt, gidder jeg ikke. Kjører mitt eget løp. Lager ikke vanskelige småkaker. 

Sild hører jula til, synes jeg. Før lagde jeg både senepssild, tomatsild og sursild. Nå lager jeg ett slag….eller kanskje jeg rett og slett bare kjøper ferdig.

Jeg vet at mange er flinke til å lage sylte. Mor gjorde alltid det, av hodet på grisen. Nå er det lettvint å bruke tynnribbe, og det har jeg egentlig tenkt å gjøre. Men jeg må se om jeg “rekker” det…..eller rettere sagt gidder. Driver jo med så mye annet rart om dagen også da vet du…..Men sylte må jeg ha, så da kjøper jeg hvis det ikke blir produksjon her.

“Før i tida” hadde vi tradisjon med å vente med julepynting til tidligst 2 dager før julekvelden. Det var adventspyntet fram til da. Bittelillejulaften og lillejulaften var det skikkelig helgevask, fram med røde nisser og lys og alskens julete ting. Treet som selvsagt var ekte furu eller gran, ble pyntet lillejulaften. Sånn var det med den saken. Og sånn hadde jeg det helt til godt ut på 2000-tallet. Juletreet venter jeg lengst mulig med, men blir nok pyntet 1 uke før julaften i år.

Nå har jeg etter hvert gradvis blitt påvirket av butikkenes juleforberedelser og godtar det mer enn før. Jeg ser jo også at de unge pynter tidligere enn jeg noen gang har gjort. Det er nok i tiden. 

Jeg har som regel også vært veldig standhaftig når det gjelder å smake julemat før julekvelden. Begynner å skli ut der også. Har allerede smakt sylte. Men ribbe vil jeg vente med til julaften! Der går grensa 😉

Ellers stresser jeg mindre enn før til diverse høytider, og godt er det. Det skal nå være hyggelig både før, under og etter. 

Apropos stress. Jeg kom på noe. Jeg husker at mor vasket husvask 2 ganger i året. Og da mener jeg ordentlig husvask, som i “flyttevask”! Helt utenkelig for meg. Og den ene husvasken ble selvsagt foretatt før jul, sammen med alt det andre som skulle gjøres. Det var jo en halv gris som skulle parteres og klargjøres også oppi alt dette. Og du husker de sju slagene også? Flinke folk var de. Men var det så nødvendig da?

Jeg er glad det har endret seg. Og om det nå skulle være sånn fortsatt i mange hjem, er ikke jeg redd for å innrømme at alt det der gidder jeg ikke!

Hva tenker du om det?

 

 

 

 

14 kommentarer
    1. Høres ut som fornuftige tanker ispedd litt nostalgi ift “mor før vs meg nå” 🙂
      Som deg liker jeg også best kremfargede lys – både før jul og i jula.
      Gøy at du baker. Det gjør ikke jeg. Men skal lage pepperkaker – hvis jeg får ut finger’n og får kjøpt deig (som jeg nevnte i morges). Men skal få tjukksnipp av mora mi, og jeg håper å få tak i sirupstynnkake (nam!)
      I barndommen pynta vi rett oppunder julaften – og treet på lille julaften.
      Førjulstida.. skal vel egentlig være mer kos enn stress..? Ihvertfall synes jeg det, og tar det helt med ro.
      Jeg skal vaske godt – over et par dager og pynte… i neste uke tror jeg. Et par uker før jul er greit. Greit at pynten får være framme litt før den skal bort igjen 🙂
      God kveld!

    2. Aina: Artig å høre din mening om dette også. Høres veldig avslappende og deilig ut, og fint! Sirupstynnkake er digg! Har aldri laget det og ikke hatt tradisjon med å ha det i hus heller, men vet at folk fra Østerdalen (og kanskje Gudbrandsdalen) har det! Veldig godt! God kveld 🙂

    3. Jula og forberedelsene til den er tradisjoner for mange av oss. Jeg bruker å samle folk i jula, men prøver å tone ned styret på forhånd, samtidig som jeg også velger å gjøre det gammeldags….ikke juletre før, nja litt bevegelse er det nok med den saken. Slik at det står ferdig før vesle juleaften, for da starter det liksom. Men baking er nedtona, skal ikke sitte igjen med fullt av mat på nyåret. Og i år må jeg nok ta det enda enklere pga. utfordringer helsemessig. Men syns det høres ut som du har mye godt og julete i matprogrammet ditt. Jula er til å kose seg i….og så SNUR sola like før. Det er JIPPI det :))).

    4. Jeg pleier å si at man må gjøre det lille for å få det trivelig. Ja, jeg husker barndommens jul. Mødrene var jo så slitne da jula kom, at de ikke klarte å hygge seg da heller. Nei, sånn vil jeg ikke ha det. Koser meg med forberedelsene og her er det bakt tre slag kake og jeg har kjøpt sylte! Mye kan man lage selv, men det må være etter tid og lyst. Noen år lager mannen min sylte og andre år ikke. Masse stearinlys, god frukt og granbar, så er det adventskos. I dag har jeg tatt en kopp gløgg og det var godt!

    5. Her har eg lilla lys.Før hadde eg og tradisjon med tett oppunder jul.No litt før.Husvassk får vere om våren når eg ser og dagane er lyse:-)

    6. Etter jeg ble voksen selv har mannen min og jeg laget oss egne tradisjoner, men mye er med videre fra da vi var små. Ta f.eks begge to er vi vant med å pynte juletreet på lilleulaften. Vi pynter juletreet vårt 20.12, fordi vi liker å ha julen litt før julaften.
      Storrengjøring av huset tar vi til våren når det er lyst ute, men det nødvendigste tar vi.
      Vi baker ikke syv sorter, men de julekakene som vi begge liker.
      Julaften har vi min mor på besøk, og det er fordi hun blir sliten å feire julaften sammen søsteren min og barnebarna hennes. Det blir for mye for henne, og vi tar hensyn til at det kommer dager etter julaften. Dermed har vi spurt mor om hun vil ha en rolig julaften, og det sier hun ærlig at hun ønsker. I stedet blir hun hos min søster 1.juledag. 2.juledag er mannen min og jeg i juleselskap i Namdalen på landstedet til min svigerfamilie, og det er kjempekoselig 🙂 4.juledag har vi i koret romjulskonsert, og det er kjempekoselig.
      Noen tradisjoner bare er der hvert år 🙂 Jeg elsker julen <3 🙂
      Ønsker deg en kjempefin og god kveld <3 🙂
      Purr, purr, og bloggklem fra Toril og kattene

    7. Jeg har veldig lite sånne tradisjoner….Prøvde med litt baking og karameller osv..men når ting ble stående over jul, også kastet..ja da gadd jeg ikke det mer…man blir så fort lei..så da blir det jo ikke spist…Prøver å stresse minst mulig…jul blir det uansett….Men alle får gjøre som de selv vil…ha tradisjoner, eller gjøre det enkelt…Jul blir det!

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg