Angrer hvert år…..

Hva skal nå dette bli? Det ser du sikkert lett. Delfiakake. Jeg har akkurat laget den, og er nesten allerede lei….. Det er ikke kaka si skyld. Det er bare jeg som alltid blir sterkt fristet til å smake på godsakene som skal oppi forma.

Oppskrifta trenger du ikke å få her, for den står på Delfiafett-pakka. Det er kokos-matfett dette, som smeltes.

Så er det eggedosis, smeltet kokesjokolade, kjeks, marsipan og geletopper. Da er det bare å legge lagvis så langt røra holder. Røra er altså blanding av eggedosisen, sjokoladen og fettet. Det øverste laget må være sjokoladerøre. Aller øverst puttet jeg på flere geletopper.

Så satte jeg den i kjøleskapet til avkjøling og stivning. Ferdig! Ser på den i morgen, og tar ut av forma for å inspisere og prøvesmake…hvis jeg orker. Så legger jeg den tilbake i forma i aluminiumsfolien, til oppbevaring i kjøleskapet.

Og dessverre er jeg altså litt lei nå, og angrer allerede på at jeg laget den, for har smakt både på sjokoladen, marsipanen og geletoppene og kjeksen…..

Og så må jeg love meg selv at jeg ikke spiser for mye av den senere når uvelheten har gått over for denne gang…..

Jeg håper at noen gjester vil sette pris på den. Juletradisjonen holdes i hevd……

#delfiakake #sjokolade #marsipan #jul #geletopp #mektig #tradisjon

16 kommentarer

Siste innlegg