Gamle appelsiner ble som nye….

Snakk om forandring! Jeg hadde noen slitne clementiner i kjøleskapet. Vil helst kjøpe nye til jul. Men å kaste mat er ikke noe for meg. Hvis jeg ikke må. Jeg leste et innlegg på Facebook her om dagen angående det jeg nå skal fortelle om. Så fikk altså tips der, men husker ikke av hvem….

Jeg tok ut alle clementinene fra kjøleskapet og delte dem opp i skiver. 

Ovnen ble satt på 90 grader. Jeg la som du ser på bildet alle skivene ved siden av hverandre på bakepapir på stekebrettet.

Dette skulle stå inne i 3 timer. Da 3 timer var gått, var de fortsatt litt myke og saftige, så kjørte på med en time til. Det kan nok hende at det hadde holdt med tre timer hvis jeg hadde laget litt tynnere skiver.

Da tiden var omme, ble det seende ut som på bildet under her. Det ser kanskje ikke så lekkert og innbydende ut, men ble faktisk veldig godt. De er litt harde og sprø og skal altså fungere som snacks. Hvis ingen andre vil smake, har jeg dem for meg selv….. 

Appelsiner og clementiner er jo best i naturlig form, men som sagt; hvis de er litt slitne og gamle er dette smart.

Lyst til å prøve?

#appelsin #clementin #tørketfrukt #jul #advent #gul #tørke #snacks

 

22 kommentarer

Siste innlegg