Kaldt sa du?

Brrr…..neida….ikke helt sånn. Jeg tar på meg klær når jeg skal ut og det går bra. Jeg snakker om kulda. Det er tross alt desember, og ganske midt i desember. Det skal være kaldt her på Hedmarken på denne tida. Helt normalt. Det har alltid vært sånn…i hvert fall den tida jeg har levd. Det har også vært variasjoner. Det er helt normalt. Du har vel hørt om kakelinna? Det er mildværet som kommer rett før jul, når kakene bakes 😉

Wikipedia sier: Kakelinna, som noen steder også ble kalt lefsetøvær eller lefsetøyr, er en betegnelse som brukes om en mildværsperiode som gjerne inntreffer i desember, før jul. Kakelinna er gjennom folketradisjonen nært knyttet opp mot Tomasmesse den 21. desember. I tidligere tider ble det hevdet at kakelinna skyldtes all bakingen at alle ovnene forårsaket mildværet. I dag er denne folketroen forlatt, men begrepet brukes ennå.

Jeg vil ikke og tør ikke begi meg inn i klimadebatten, men i dag er det vel andre faktorer enn kakelinna som beskyldes for “mildværet”. Nok om det.

Jeg nevnte å fryse. Hater å fryse. Men liker vinteren allikevel. Inne er det godt og varmt. Ute varierer det som sagt, og jeg prøver å kle meg deretter. For å klare det må jeg vite temperaturen. Digitalt nå så klart. Ikke kvikksølv som i gamle dager.

Ullstillongs er deilig. Votter, lue og skjerf i ull. Det går da faktisk an å se gleden i dette også. Tenk så heldig jeg er som kan bevege meg ute og ha rikelig utvalg av klær som jeg kan iføre meg etter behov! Jeg kaller det hverdagsglede og har skrevet om det i tidligere innlegg også. 

Barney derimot, han går i samme “frakken” stort sett (les: puddelkrøllepels). Han hopper og spretter og løper litt ekstra ettersom gradene synker, så regulerer det i grunnen selv. Jeg må bare være litt obs. Han har også en varm frakk. Den tar jeg på ham når det blir enda kaldere enn i dag, eller hvis vi skal være lenge ute.

Får vente på kakelinna da, for burde egentlig ha pusset vinduer til jul. Heldigvis er det så mye mørkt ute at stygge vinduer ikke synes….sånn fra ca kl. 15 om ettermiddagen til kl.10 om morgenen.

Neste prosjekt nå er krumkakebaking. Kanskje det blir litt mildere av det 😉

#kakelinna #ull #advent #desember #kaldt #temperatur

 

18 kommentarer
    1. Har faktisk ikke hørt det uttrykket…men ja….sikkert pga all bakingen…hihihi….Jeg skulle også ha pusset vinduer mens det var mildt..men det gikk i glemmeboka…Så..da får jeg ha skitne vinduer..det gjør jo ingenting…Ha en god kveld!

    2. Har aldri hørt det uttrykket jeg heller. Men er jo kjempe morsomt å lære seg noe nytt. Vinduene mine… ja huff di har jeg valgt å late som jeg ikke ser 😀 Men skulle vel kanskje egentlig gjort noe med dem. Og det er veldig kjekt å ha en hel masse å ha på seg når man skal ut i denne kulden. Liker heller ikke å fryse. Men liker heller ikke å sitte inne for lenge. Du må ha en fin kveld videre 🙂

    3. Gikk ei runde i ettermiddag friskt, men var godt kledd så det var deilig også ! Alltid hørt snakk om kakelina ja…Vindusvask får vente ti våren..tror jeg 🙂 God helg fra Annebe <3

    4. Det er kaldt her også hos oss. Minus 11 grader ute i kveld, og stjerneklart! En slik stabil vinter liker jeg. Det er meldt mildere fra onsdag. Håper endelig ikke at det blir regn og holdeføre nå da.
      Kjempefint og nydelig bilde 🙂
      Ønsker deg en kjempefin fredag, og ei kjempefin og god helg <3 🙂
      Purr, purr, og bloggklem fra Toril og kattene

    5. Kakelinna er jeg godt kjent med ja. Jeg venter på den.Syns det er kaldt både ute og inne nå om dagen.
      Vinduene blir pusset innvendig bare. Det blir jul uansett. Som du sier … det er mørkt mesteparten av kvelden. Så de synes uansett ikke under julemiddagen ihvertfall 😊

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg