Og jul ble det lell……

Det var det Herrens år 1963, nærmere bestemt desember. Jeg kom på det her om dagen da jeg hjalp ungfolket å flytte. Det er jo ikke lenge til jul. Sånn var det omtrent det året for lenge siden også. 

Jeg var fylt 13 år i november det året. Far hadde året før kjøpt tomt i nabokommunen og byggeprosessen startet antageligvis på våren i 1963. Vi skulle få vårt eget hus. Stas. Før hadde vi leid. Jeg husker at jeg på våren var med på å legge grunnmur av lecablokker. Har bilde av det også. Det gikk nå framover fra måned til måned, og far gjorde mye selv, men hadde hjelp av fagfolk også så klart. 

Vi skulle flytte inn til jul. Det var målet. Og det klarte vi. Det var bare det at det var ikke helt ferdig. Men det gikk an både å sove og spise der. Alle møblene var på plass. Så var det detta med jula, da. 

Mor var jo av den gamle skole som skulle ha alt på stell til jul, så det var selvsagt ikke lett. Husvasken slapp hun det året, heldigvis. De sju slagene var nok garantert i boks, selv om jeg ikke husker det. Den halve grisen var innkjøpt og delt opp og bearbeidet, ganske sikkert. Og oppi dette var altså flyttinga!

Jeg er ikke så god på å huske detaljer fra den tid, men en ting husker jeg spesielt fra denne jula.

Mor var litt fortvilet for at det ikke var helt ferdigmalt til jul antageligvis. På den tiden var det vanlig å pynte rundt omkring med noen papirløpere, om jeg kan kalle det så, med julemotiv. Jeg vet ikke hva de egentlig var til, men skulle kanskje være på bord og på veggen over kjøkkenbenken også videre. Ikke vet jeg. 

Men i hvert fall så ble det sånn hos oss den jula at papirløperne med nissemotiv ble klistret opp med limbånd i taket i gangen. Hvorfor det? Jo, det var for gæli å gå jula i møte med umalt tak! Da skal jo alt helst være på stell! Så galskapen, det vil si det sparklede og umalte taket, måtte tildekkes.  

Det ble et minne for livet for meg den kreativiteten som mora mi den gang viste fram. 

 

 

16 kommentarer
    1. Ja sånne minner er gode å ha….Tenk om det hadde kommet beøsk! med umalt tak! hihihi..ja..greit vi har blitt litt mer slepphendt..ihvertfall jeg…

    2. Kjempeherlige minne 🙂 Jeg ser for meg hele hendelsesforløpet 🙂
      Ønsker deg en kjempefin adventssøndag <3 🙂
      Purr, purr, og bloggklem fra Toril og kattene

    3. Moren din hørtes ut som en veldig kreativ person på den tiden 😀 Herlig <3 Og det er jo artige og fine minner å tenke tilbake på <3

    4. Jeg husker når jeg var liten så flyttet vi. Jeg ble helt hysterisk av at mannen tok kjøleskapet vårt. det klarte jeg aldri å takle, selv om det sto i det nye kjøkkenet.

    5. Koselige og artige minner dette. Med umalt tak og greier.
      Minner meg om da jeg og får til unga bygget hus på 80 tallet. Vi flyttet inn 19. Desember. Alt var ferdig malt, men det var mye som skulle på plass. Med to små barn var det nok å gjøre, men lille julaften kom det meste i havn. Kan lese i dagboka mi at jeg bakte brød, 6 slags kaker, hadde besøk, og pyntet til jul. Unga var blitt syke så de sov stort sett.
      Når julaften kom sovnet både unger og mann kl 21 på kvelden, og jeg nøt stillheten alene. Første jul i nytt hus ble bra, stille og rolig 😉

    6. Ja jula kommer den uansett om alt ikke er helt som vi skulle ha ønsket. Koselig blir det jo også, når julepynten kommer fram. Så spiller det ingen rolle om taket ikke var malt. Så koselig minne fra den gang da ;o)) Ha en fortsatt fin søndag.

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg