En gang i året skjer det…..

Her er altså resultatet. Det ble krumkaker i år også, akkurat som i fjor og mange, mange år før det…..

Litt fargerikt fellesskap ble det. Du skjønner det at enten er det krumkakejernet som steker ujevnt eller så er det husmora som er uoppmerksom. Det ble litt forskjellig farge på dem. De har hver sin personlighet kan man nesten si. Og noen er litt mer frynsete i kanta. Men like gode og sprø er de sikkert alle sammen. Jeg har nå smakt på en av dem.

Jeg kan fortsette med begynnelsen av prosessen. Du kan få oppskrifta. Se på bildet under her. Det er en oppskrift som fulgte med krumkakejernet da det ble kjøpt for lenge siden.

Jeg trenger ikke å gjenta oppskrifta her, for den står tydelig på bildet. Framgangsmåten også.

Da røra ble ferdig, var det å starte stekinga. Da hadde jeg altså satt strøm på krumkakejernet, funnet fram kniv, en isskje, et glass og et krumkakeredskap som lager kremmerhus. Kan ikke noe kortere beskrivelse på akkurat den dingsen. Du ser den på bildet. I tillegg fant jeg fram 2 par engangshansker. Du skal få vite hvorfor.

På med vifta. Ja, prosessen foregår under vifta oppå induksjonstoppen. I stedet for spiseskje fant jeg det denne gang mest praktisk å bruke is-skje. Den ga passe mengde røre i jernet. På med dobbelt sett engangshansker. Hvis du har såkalte “smedfingre” trenger du ikke det 😉 For meg blir det litt varmt uten. Jeg må stå pal ved ovnen under hele stekeprosessen og sjekke underveis at fargen er riktig, og at kaka er stekt. Så tas den fort ut og fort må jeg også enten brette den over glasset eller trille den rundt kremmerhusdingsen mens den ennå er myk. Den stivner nemlig veldig fort. Og da er den varm…og derfor hanskene.

Så driver jeg på slik da inntil det er tomt for røre. Det blir både kremmerhus og kopper.

På julekvelden er det tradisjon hos oss å servere multekrem i disse koppene, som dessert etter ribbemiddagen…..

De kan også fylles med andre typer krem og frisk bær. Kun fantasien som setter grenser vil jeg tro.

Kremmerhusene kan serveres ved siden av dessert eller ligge på kakefatet til kaffen.

Velbekomme!

 

 

 

 

 

 

 

 

 

14 kommentarer
    1. Krumkaker er et must i julen! Dine krumkaker så kjempegode ut 🙂 Vi ble ferdige med krumkakesteking forrige søndag vi 🙂 Stekte også slike skåler for å ha multekrem i til dessert på julaften 🙂
      Nå puttet jeg siste brett med kokosmakroner inn i ovnen. Senere i kveld skal jeg lage kolakaker som også er et must for at det blir jul 🙂
      Ønsker deg en kjempefin søndagsettermiddag <3 🙂
      Purr, purr, og bloggklem fra Toril og kattene

    2. Syntes krumkakene dine så veldig fine ut jeg 😊 De vi stekte i går var også i forskjellige nyanser og litt tynne i kantene, men veldig gode.
      Nå må jeg spørre deg… Mønsteret i kromkakejernet ditt, vet du hva det heter? Så bestevenninnen min hadde det samme, som er et eldre jern.

    3. Vera Lynn: Noen var fine, ja 😉 Oj! Nå spør du mer enn jeg kan svare! Mønsteret! Hm…jeg har elektrisk jern. Nå fant jeg det! Det står faktisk i oppskriftheftet som jeg bruker. Aldri lest. “For riktig å ta vare på tradisjonene, har Sønnicos krumkakejern et mønster som er en tro kopi av et gammelt jern fra Østerdalen”. Noe mer står det ikke….Ble du noe klokere av dette?

    4. Ja det er rart at en så enkel liten kake skal smake så godt…og særlig med krem og syltetøy i koppen…nammis….Ser veldig godt ut..

    5. Så flink du har vært. Krunkaker har jeg aldri laget. Men gorojern har jeg. Men spørs jeg dropper goro denne jula. Nå har vi bare en uke igjen :))).

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg