Må alle besøke hverandre i jula?

Jeg husker hvordan det var i gamle dager. Eller da jeg var barn og ung. Vil jeg ha det sånn?

Alle skulle besøke alle i jula. Alt skulle skje i jula. Det kunne fort bli stress i stedet for kos.

Nå høres jeg skikkelig negativ ut. Det er jo nettopp det jula handler om, kan du si. Det å være sammen med venner og familie. Kos, kos, kos.

Klart det var mye koselig også, men av og til føltes det som om alt skulle skje i jula! Alle måtte rekke å besøke alle. Og var vi hos tante den ene dagen, måtte jo de komme til oss dagen etter…. eller i hvert fall før jula var over! Og jeg hadde mange tanter! Og besteforeldre!

Det ble rett og slett for få dager.

Det er et uttrykk som heter: “Nå står itte væla til påske”. En skulle heller tro at det var over ved årets slutt. 

Det kunne ofte føles som press. Vi måtte jo gjøre som alle andre. Det kunne ha noe med at jeg ikke selv fikk velge hvilke middags-og kaffeselskaper jeg skulle delta i. Ble bare med mor og far. Men det fortsatte å være litt sånn da jeg ble voksen også. Å endre på dette ville jo fort bli sett på som sært.

I dag er jeg veldig glad for de treffene jeg får til i jula, men jeg er også glad for en rolig dag innimellom. Det skal føles naturlig. Det er tross alt kun 9 dager fra julaften til første nyttårsdag. Og hele januar kan vi også besøke hverandre, og februar og mars og……..

Julaften skal jeg feire med barn og barnebarn…og Barney, i storbyen, og blir til førstedag. Andredag kommer de på pinnekjøttmiddag hos meg, og de overnatter. Veldig hyggelig. Så er det 2-3 dager uten spesielt program, og det er jo bare deilig! Det kan være fullt mulig at jeg finner på å invitere noen da også, men tar det som det kommer.

Nyttårsaften har jeg igjen invitert folk. Så litt program har jeg nå, men alt er hyggelig og ønsket……uten press.

Nå kom jeg på noe viktig på tampen. Jeg vil ikke høres ut som en utakknemlig kjerring! 

Jeg skal selvsagt være veldig glad for i det hele tatt å kunne få være sammen med familie og venner i jula….og ellers. Tenk på alle de som ikke har den muligheten…………….

 

 

13 kommentarer
    1. Ja, det er vel sånn det er. Men da jeg var barn feiret vi jo jul til langt ut i januar. Vi fikk de selskapelighetene mer fordelt enn i dag, som folk kaster ut juletreet første januar. Skjønner hva du mener. For mye og for lite kan være like dumt det! Ha en fin kveld 🙂

    2. Forstår godt hva du mener. Som voksen og med barn selv fant jeg ut at hvis jeg planla for mange besøk, ble det ingen fridag. Derfor planla vi som regel julaften og nyttårsaften, og hadde familieselskap 2. Juledag. Resten ble tatt på sparker for det ble mye uansett. Koselig ja, men godt med en joggedressdag også. 😉

    3. Det kan blir alt for mye i julen, ingen tvil om det. Jeg så først nå at du hadde kommentert bloggen min inne på Bloglovin. Har ikke sett de kommentarene før nå. Beklager 🙂

    4. Jeg er glad det har roa seg litt med alle besøks dagene jeg…Mange kan man besøke resten av året også..ikke bare i jula…Da skal man kose seg med de nærmeste tenker jeg..men..så er det jo forskjellige hvor nær man er alle andre….Er nok store forskjeller på det nå til dags..

    5. Var sånn da jeg var ei lita jente. Man skulle besøke noen hele tiden eller ha huset fult. Var jo koselig det. Men jeg setter mest pris på di stille stundene i jula nå. Koselig å få besøk. Det er ikke det. Men synes det er ganske så godt å bare slappe av med en god film eller en god bok <3

    6. Ja, de tenker jeg mye på. For en del år hadde jeg faktisk ingen å være sammen med. For det er ingen av de jeg kjenner som inviterer venner i jula. Den tiden er for familien. Og der satt jeg da. Nyskilt … og med ungene annethvert år hos pappa’n. Foreldrene mine var døde, søstera mi hadde nok med seg og sitt. Det var noen forferdelige år! Så jeg skal ikke klage på at det skjer for mye jaffal! 😉

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg