Juletrepynten min

Jeg har mye juletrepynt. Samlet en del opp gjennom årene. Noe har jeg arvet av foreldrene mine og noe har jeg kjøpt selv. Jeg kan vise deg noe av det her.

Denne røde bjella har jeg arvet av mor og far. Den er nok fra 50-tallet og kanskje noe av den første juletrepynten de hadde. Og den har litt skrammer her og der.

 

Og denne støvelen i papp har jeg også arvet. Du ser at den ikke er norsk. I 1954 fikk vi visstnok en postpakke fra USA av en av fars tanter. Hun var en av mange som hadde emigrert. Hun visste nok at det var dårlige tider her i Norge etter krigen, så forærte oss denne pakken med juleoverraskelser. Jeg vil si at denne har blitt meget godt tatt vare på gjennom alle årene. Litt merker har den, men neimen ikke mye til å ha blitt hengt opp på et juletre hvert år i 64 år! Og pakket ned igjen.

 

Så er det disse konglene som nok er like gamle, altså fra 50-tallet. Skal ikke se bort i fra at disse var i den Amerika-pakka. Tror faktisk det. Litt ymse tilstand er det på de forskjellige.

 

Enda flere gamle kuler. Noen fra 70-tallet har vel sneket seg med i samme esken her, tenker jeg.

 

Og enda mer nostalgi.

 

Fra 50-tallet.

 

Dette spydet har også sin historie. En gang jeg var på besøk hos en venninne i Frankrike, gikk vi på marked. Går alltid på loppemarked når jeg er der. Det var vel om våren på begynnelsen av 2000-tallet. Der lå dette spydet som jeg bare måtte ha. Det ble pakket godt inn i en genser for frakten hjem til Norge, og har siden prydet toppen av juletreet mitt hvert år. Jeg har nemlig tradisjon med å bruke spyd i stedet for stjerne. Min mor og far brukte også det. Dette spydet er nok også ganske gammelt. Kan tippe at det er omtrent fra samme tidsepoke som de gamle kulene mine.

 

Og så var det nyervervelsen. Denne og flere av samme sort kjøpte jeg på julemarked i København i fjor.

 

Og se på denne, da! Skikkelig gammelnisse fra 50- eller 60-tallet. Piperensernisse som klamrer seg til plasttreet.

 

Og hva med han her da! Nok en Amerikagave fra 50-tallet. Og jeg er faktisk imponert over hvor godt den er blitt tatt vare på i alle disse åra. Han er tross alt laget av papp.

Dette var et lite utvalg. Jeg har masse andre kuler som er kjøpt i nyere tid. Det er både gullkuler og sølvkuler og røde kuler i forskjellige størrelser. Et år kjøpte jeg også en eske med blå kuler.

Så jeg har litt å velge i. Derfor varierer det hvordan treet ser ut fra år til år, og det synes jeg er koselig. For selve treet er av plast, så der er det ikke lenger noen endring. Det satt langt inne å kjøpe plasttre, men gjorde det for 2 år siden.

Det ferdig pyntede treet kan jeg vise i et annet innlegg.

 

 

 

 

 

 

 

 

12 kommentarer

Siste innlegg