Jeg lovet i går et ferdig pyntet tre.

Jeg skrev om juletrepynten min i går. Se HER.Og sånn ble det seende ut til slutt. Som du ser er det plasttre i år. Var det i fjor og i forfjor også. Alle tidligere år har det vært enten vanlig gran, furu eller edelgran. Og den har som oftest blitt kjøpt nedi byen av en aller annen juletreselger. Det finnes mange av dem. Da ville jo treet variere i sort og fasong hvert år, og det var spennende. Nå skal jo sies at de ferdigkjøpte er som regel fine alle sammen. De har stått i en juletreskog på rad og rekke.

Noen år hogg vi også tre selv. Men på lovlig vis så klart. Det har til tider vært bønder/skogeiere som har solgt trær på rot i distriktet her. Da er det bare å møte opp, gå i skogen og finne seg et passelig tre, og betale. Etter hvert som åra gikk ble trærne så store i den skogen at det ble en naturlig slutt på den geskjeften.

Jeg husker et år vi kavet oss fram i snøen i denne skogen, fant et passelig tre, betalte for det og kjørte det hjem. Førstedag jul datt alle nålene av. Og på et nyhogget tre! Nålene satt nå på i skogen, men da det kom inn i varmen…..fy søren. Det viste seg at vi rett og slett måtte ha valgt ut ei tørrgran. Morsomt etterpå.

Noen år har vi også hatt rare trær med 2 toppskudd. Valgte det for å være original. Vet du hva jeg gjorde da? Kuttet ikke av det ene, nei. Beholdt begge og tredde spydet på det ene og stjerna på det andre. Litt rart, men unikt. 

Så ble det plasttre, mest på grunn av at jeg flyttet til leilighet i fjerde etasje. Jeg så for meg styret med å frakte et gammelt tre med dryssende barnåler ned trappa eller heisen en gang uti januar. Nei takk. Nå er det bare å ta det opp fra boden, montere de tre delene, koble sammen lysledningene og sette støpslet i kontakta. Og så må jeg dandere grenene litt, for de er blitt ganske sammenklemt. Men her kan jeg faktisk også velge fasong på treet til en viss grad.

Så slipper jeg å dra inn skogens kryp, som tiner opp når de kommer i stua mi, innbiller jeg meg. Jeg har aldri brydd meg om det, men bruker det som en trøst overfor meg selv for det trevalget jeg tok. 

Det at valg av plasttre satt langt inne, var nok også tanken på at det ble kjedelig med samme tre hvert år. Men nå har jeg funnet ut at det blir ikke likt. Jeg pynter det forskjellig hvert år. Og bare det å pynte treet er jo en morsom handling.

Og vet du hva? Hvis jeg får lyst på vanlig tre igjen et år er det jo bare å skaffe meg det!  

Apropos mine juletrær med flere toppskudd. Jeg fant et gammelt bilde av ett av disse. Midt i pynteprosessen, så stjerna og spydet har ikke kommet på plass ennå. Se under her:

 

 

16 kommentarer

Siste innlegg