Jeg er en del av Norges beredskap?

Jeg fikk en brosjyre en god stund før jul. Alle fikk den i posten. Den var fra DSB, eller Direktoratet for samfunnssikkerhet og beredskap. 

Råd om egenberedskap. Fint hefte. Masse nyttige tips. Så er det bare å følge det opp. Sjekke at jeg har det som står der eller eventuelt skaffe det. Nå skal jeg se gjennom. Ser overkommelig ut. Vannet bør jeg kjøpe. En gassovn kanskje, for her er det bare elektrisk fyring, eller rettere sagt fjernvarme i gulvet. 

Gassgrill har jeg, men den kan jo ikke tas inn. Må nok kjøpe meg en liten gassbrenner igjen, som vi hadde på campingtur i gamledager. Har nok kvittet meg med den.

Alt det andre tror jeg er nesten på stell. Må bare kjøpe litt mer av alt og sørge for alltid å ha det på lager.

Jodtabletter derimot. Skremmende tanke, for de skal brukes ved atomhendelser, som det står. Det er et men:

Helsedirektoratet opplyser:

Hvem bør ta jod-tabletter ved et eventuelt atomuhell? Barn og unge under 18 år, gravide og ammende. Risikoen for å få kreft i skjoldbruskkjertelen etter å ha vært utsatt for radioaktivt jod er størst hos disse gruppene. Det er derfor bare disse som skal ta jod-tabletter.

Ellers kan opplyses at jodtabletter fås kjøpt reseptfritt på apotek.

 

 

Men ellers er det vel dette som gjelder (se bildet under). Rett og slett sunn fornuft og litt kunnskap.

Jeg tenker at noen mennesker blir skremt av sånn informasjon. Vi er forskjellige. Jeg ser på det som nyttig informasjon, uten å bli skremt. Hvis strømmen skulle bli borte i 3 døgn vil jo også dette lageret være til nytte. Og litt ekstra mat er det alltid lurt å ha, for kan jo hende at jeg ikke kommer meg på butikken på en stund også, noen ganger, av forskjellige årsaker.

Så takk til DSB for at de passer på oss.

 

 

 

19 kommentarer
    1. Den brosjyren hadde vært utrolig kjekk å ha. Kan ikke huske å ha sett denne i postkassa her. Ser at jeg mangler noe vann, ellers så er resten av maten noe jeg stort sett passer på å ha i hus. Vannet står igjen her etter at hele byen var på «vannvogna». (Skrev visst ett innlegg om det også.) Men jeg er gla jeg kjøpte vannet, for det var såpass kaldt den dagen at vannvogna kommunen kjørte ut frøs. 😉 hahaha

    2. Merker at jeg blir litt skremt, på tross av at man også vet at det egentlig ikke betyr så mye. For smeller det, hjelper det lite med jod, for å si det som en kamerat høyt i militæret sier.;.)

    3. Sånn en skulle jeg hatt også. Kjekt å ha, og man vet aldri.. kan få bruk for det en eller annen gang. Greia er jo at ting KAN skje, uforutsette ting 🙂
      Må dog innrømme at jeg fikk litt “dooms day preppers”-følelse, hehe..
      Fortsatt god mandag til deg og Barney 🙂

    4. Ikke fått den brosjyren vi heller. Men klarer meg sikkert uten .. tar det som det kommer, og kommer det en atomkrig så tror jeg vi får større bekymringer enn manglende jodtabletter.

    5. Tanken på katastrofe er så klart ikke hyggelig, men absolutt lurt å innrette seg. Jeg er av de som alltid har et lager. Noe hermetikk, tørrvarer og slikt. Og en del i fryseren, så de første dagene ville jeg nok fått matsjokk. Men jod behøver en altså ikke. Håper aldri vi opplever en slik krise.

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg