Dett i desen?

Ja, altså, jeg er tett i nesen og er sikkert ikke den eneste for tiden. Ikke for å surve, for dette er en skikkelig bagatell. Jeg har opplevd verre ting. 

Jeg skrev forresten litt om dette årets januarforkjølelse da det startet her om dagen. Se HER.

Det holder seg heldigvis oppi topplokket, eller nærmere bestemt neseregionen i år, i motsetning til i fjor på samme tid.

Men at det går an, sier nå jeg. For å si det rett ut og litt kvalmende: At det går an å produsere så mye gørr, eller snørr som det egentlig heter…..Plass til mye oppi der. Jeg vet selvsagt at det produseres etter hvert, men allikevel rimelig fortløpende og at det ikke ligger en liter oppi der på en gang 😉

Så har jeg tilegnet meg den kunnskap at det er viktig å få det ut. For å unngå bihulebetennelse. På en annen side er det rimelig ubehagelig å bare kunne puste gjennom munnen også. 

Så fort det er snev av trykk over øyne eller i overkjeven må det aksjoneres, og helst før. Fram med høytrykksspyleren. Ja, det er det! På apoteket får du kjøpt saltvannspray i forskjellige beholdere. Jeg kjøper den tøffeste 😉 Den med høyt trykk. Da får jeg spylt skikkelig. Så inn med nesespray som åpner opp for pusting. Det vil si at blodårene i neseveggen og oppover trekker seg sammen og dermed reduseres hevelsen der inne. Virker altså slimhinneavsvellende.  

Og så er det mange papirlommetørklær. Selv om jeg har et bilde av dem her, er IKKE dette sponset reklame for Apotek1.

Skylle, pusse, spraye….og sånn går nå dagene. Snart over regner jeg med. 

Litt pekefinger: Nesesprayen, den slimhinneavsvellende, skal kun brukes i 7-10 dager. Du kan nemlig bli avhengig på den måten at slimhinnene blir konstant oppsvulmet. Men saltvannspray bruker jeg så ofte jeg vil, og gjerne forebyggende. Fint ved allergi også.

13 kommentarer

Siste innlegg