Også en måte å si fra på….

Og sånn kan det fort se ut etter tur i kram snø….Da er det kjekt med varmt vann i dusjen for snøballsmelting….

Måtte ha med et bilde av hovedpersonen i innlegget, men under her ser du dagens egentlige tema.

Sånn kan det gå. Bikkja mi er puddel, som mange vet. Den er ganske lærenem også. Nå om dagen lærer vi inn “rydde”. Det vil si at jeg vil at han skal rydde lekene sine selv. “Backflash” til 80- og 90-tallet da jeg husker en evindelig masing på mine barn. Ja, nettopp om rydding. Var ikke lett det heller.

Selv om det er mange øvelser denne puddelen Barney har lært seg fort, går det litt tregere med ryddeøvelsen. Men vi er på god vei. Jeg bruker klikkermetoden. Har du hørt om den? Da går det ikke på tvang. Jeg gir belønning hver gang han mestrer øvelsen på egen hånd. Jeg må få ham til å forstå hva jeg vil at han skal gjøre. Og vente tålmodig til han gjør det. Og da blir det klikk og belønning. 

Så var det skoa på bildet. Han har funnet på en øvelse selv. Når vi har stått opp om morgenen, er noe av det første vi gjør å gå tur. Han vil ut for å gjøre nødvendig ærend, samt å lukte i brøytekantene. Selv om han ikke alltid er veldig nøden, vil han ut. Det har blitt fast rituale. 

Noen morgener er a mor litt tregere enn nødvendig, synes han. Da demonstrerer han. 

De skoa du ser på bildet er det han som har dratt ut av skapet i gangen. Den døra pleier å stå sånn halvt åpen, så det er lett å komme til. Dessuten har han mange sko å velge blant. I dag valgte han disse to. Det han nok mener med denne handlingen er å få med meg ut. Det er sånn jeg tolker det. For det skjer hver gang jeg er tregere enn vanlig. 

Men du har en vei å gå med denne innlæringen også, Barney. Jeg vil ha vintersko i dag, og ikke en av hvert slag……Det får bli neste treningsoppgave, etter at han har lært seg å rydde leker oppi kurven.

 

12 kommentarer
    1. Ååh han er så herlig! Kjempefint at du bruker klikketrening og belønning – og ingen hunder lærer av straff uten å bli nervøse. Hunder skal være trygge og forstå hva eierne vil på en god måte. Han er heldig som bor hos deg, Gunn <3 Klart han liker å lufte i brøytekanter, og sikkert på hushjørner og andre steder også 😀
      Artig med de skoa, hehe...
      Har du ikke hørt noe ennå ang bloggen og overflytting? Vestfroken har fått beskjed om overflytting i dag, så nå er det nok snart din tur også 😉

    2. Aina: Takk. Vi fortsetter å trene vi vettu 😉 Oj! Har Vestfrøken fått mail? Så kult. Jeg får fortsette å vente i spenning, men tør ikke å tro….Hørte om ei til i dag også. Hilde.blogg.no. Krysse fingre….

    3. Vestfrøken: Tusen takk! Så på den andre bloggen din at du blir overflyttet! Til nye blogg.no, altså. Gratulerer! Litt nysgjerrig igjen: Hvordan fikk du beskjed, og når? Vanlig mail eller inne på bloggen?

    4. Ja her var det skikkelig bjelleklang på bena til voffen 😊 Det er mye jobb å lære hunden å rydde bort lekene dine, men det klarer dere sikkert sammen 😊

    5. Nå lo jeg litt ja når jeg leste innlegget ditt 🙂 Ser for meg situasjonen 🙂
      Ønsker deg en kjempefin onsdag <3 🙂
      Purr, purr, og bloggklem fra Toril og kattene

    6. karidansen: Han er veldig grom! Og tusen takk for hyggelig kommentar! Og spesielt hyggelig fra en som selv er god med tekst 🙂 Gratulerer med veldig bra gjennomført standup-forestilling! Synd at jeg ikke var der….

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg