Fant årsaken til smerten😌


Vondt i ryggen et eller annet sted har vel alle opplevd en gang, og noen er så uheldige å ha kroniske smerter. Jeg har stort sett klart meg bra, men det er vel flaks, for jeg har ikke vært flink nok til å trene hele tida. Vet veldig godt at trening av mage- og ryggmuskler forebygger mange ryggplager. Og har jo trent i perioder opp gjennom livet. Noen ganger blir det dessverre pauser. Litt for lange pauser. Slik som nå. Har liksom ikke kommet i gang etter pausa jeg tok av en eller annen merkelig grunn i begynnelsen av mai…. Hm…dro på ferietur til Gotland 9.mai. Der vart det bare gåturer, men dog mange…..
♦️
Der på Gotland gikk jeg en god del mer på hardt underlag enn jeg er vant til. Turene var lengre enn vanlig og jeg brukte noen ganger feil sko. Slik straffer seg. Dagen etter at jeg kom hjem, kjente jeg en skikkelig skarp smerte rett nedafor korsryggen på høyre sida. Kan vel kalle det skinka. Et skikkelig ømt punkt som av og til spredde seg videre nedover baksida av låret.
♦️
Måtte ta smertestillende. Måtte også på morgentur med Barney, og hanglet meg ut. Det rare var at etter en 20 minutters gange, løsnet det og vart mye bedre. Hva kunne det være? Håpte at det var muskulært. Fryktet at det var hofta. Gikk slik noen dager. Det samme skjedde hver dag. Vondt når jeg hadde ligget eller sittet lenge. Gikk seg til etter litt gange i skogen. Fikk ikke akutt-time, så måtte vente på behandling og diagnose i 14 dager.
♦️
På mandag kom redningen. Jeg tok trikken til manuellterapeut på andre sida av byen. Vært hos ham tidligere med vondt kne. Det var SÅ godt å få klargjort hva dette var. Heldigvis kun muskulært. Det hadde knytt seg skikkelig i muskelfestet baki der. Antageligvis på grunn av overanstrengelse, som jeg trodde. Og han knadde og trykka på punktet for å løse opp «knuten». Vondt så klart, men visste at det var dette som skulle til, og da godtok jeg smerten. Før han begynte med knainga og trykkinga, måtte jeg foreta noen gymnastiske øvelser for at han kunne utelukke andre årsaker til smerten.
♦️
I tillegg fikk jeg noen tøyeøvelser som jeg skal gjøre hjemme, og så skal jeg tilbake om en uke for å sjekke status. Det var så utrolig godt å få konstatert hva dette var. Og nå skal jeg børste støv av spinningsykkelen, og ikke minst bruke den 3 ganger i uka,  og kjøre styrkeøvelser etterpå.
Forrige gang jeg skrøt på bloggen av at jeg var godt i gang med treninga, gikk det ikke lang tid før jeg stoppet opp. Skammer meg……Men tør nå i hvert fall å innrømme latskapen…
♦️
En annen ting manuellterapeuten oppklarte: Grunnen til at muskelspenningen løsnet på morgenturen med Barney i skogen, var at da kom blodsirkulasjonen i gang i smerteområdet, og det trengs for bedring. Altså å sitte og ligge er det verste man kan gjøre med en sånn plage. Godt at jeg måtte ut med bikkja, for ellers hadde jeg vel satt meg til🤗
Her har du et tidligere innlegg om treninga mi:
Hvordan foregår treninga?

 

10 kommentarer

Siste innlegg