Forberedelser til den strømløse dagen🤗


Vi vart varsla i god tid. Strømmen skulle bli borte i en god del timer på tirsdagen i desember, dagen før Lucia-dagen. Vi visste også hvorfor.
Det var igjen den mye omtalte oversvømmelsen i kjelleren vår som var hovedårsaken. Den som kom så langt tilbake som i slutten av august i år.
Vært mange møter og jobbing med den vannproblematikken i ettertid. Og altså ikke ferdig ennå. Med en og en halv meter vann i kjelleren vart både boder og strømanlegg berørt. Krisehåndtering av strømmen ga midlertidig løsning den gangen. Nå skulle det endelig monteres nye strømskap og hovedsikringer.
♦️
Hvordan forberede seg til noe slikt?
Sjøl om strømmen heldigvis skulle være borte på dagtid mellom 8 og 15, kunne det bli trælete. Fant fram 2 gamle lommelykter som jeg skifta batteri i. Sent på kvelden dagen før strømbruddet, kokte jeg opp vann som jeg helte på en termos. Da kunne jeg få pulverkaffe eller te på morran, hvis termosen vel og merke var såpass at den holdt på varmen over natta.
♦️
Bjørkeved hadde jeg også nok av, og da heldigvis som du skjønner, en vedovn. Ellers er det strømmen som gir varme i leiligheta til Barney og meg. Via panelovner på vegger og gulvvarme i noen rom. Enkelt og praktisk. Men etter at jeg ble venn med peisovnen, hender det titt og ofte at jeg benytter meg av den også, i tillegg. Og så er det koselig med de flammene. Barney elsker å ligger på gulvet foran ovnen.
♦️
Jeg funderer vel ikke daglig over hvor avhengig jeg egentlig er av strøm. Prøvde å tenke ut på kvelden hva som måtte forberedes, og huska som du allerede har lest, et par-tre ting. Men det var noe jeg glemte, skulle det vise seg. Det kan jeg fortelle om i et senere blogginnlegg. Der vil jeg gi deg opplevelsen min av sjølve «strømløsdagen».
Om film, oversvømmelse og lokalavisa.

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg