Kinnekulle, Hällekis, Barney og Blu

Barney og Blu ved Kinnekulle og Hällekis ved Vänern
Turen videre på torsdagen

Vi hadde dratt av gårde i bilen til Nabo A på torsdags morgen, med henne og meg i forsetene og hundene Blu og Barney i baksetene. Vi skulle til Sverige, nærmere bestemt Mariestad på østkysten av Vänern. Hun har feriebolig der. Og Barney og jeg var heldige å få være med.
♦️
Var lettvint for oss å sitte på med dem bortover. Alternativet var å ta el-bilen senere, men valgte bort det. Måtte bare finne en måte å komme oss hjem på vi to, for vertskapet skulle være lenger. Og puddelen og jeg skulle bare ha en miniferie denne gangen.
♦️
Du kan forresten lese om dette i et par andre innlegg. Legger ut linker nederst.
Men nå var vi altså på god vei, og bildet jeg viser øverst er fra Kinnekulle. Eller rettere sagt i bergsiden mellom toppen av fjellet og sjøen. Utsiktspunkt er det også der. På bildet under her ser vi Vänern baki der….under himmelen.


Fra utsiktspunktet oppi lia av Kinnekulle var det ikke langt ned til tettstedet Hällekis. Men før vi kom dit, besøkte vi et spennende sted som het Hällekis säteri. 
Ordet säteri
var nytt for meg. Hadde det noe med seter å gjøre? Ikke i det hele tatt. Heller motsatt. Dette var en gammel adelsgård, en stor herregård med aner fra middelalderen. Skjønte fort at det stemte, for der var det stort og staselig. Både bygninger, hager og alt som var der.
♦️
I nyere tid har de etablert et spisested i ett av husene. En kafé. Og det var denne som var hovedmålet vårt for turen nedom der, på vår vei mot Mariestad. En liten omvei vart det, men i og med at ferien hadde starta, tok vi oss god tid med mange stopp før vi nådde hovedmålet for dagen.
♦️
Under her ser du litt fra hagen/grusplassen som ledet mot kaféen.
Jeg kommer tilbake med et nytt innlegg fra dette stedet, for var mye spennende der.
Her har du de tidligere innleggene som jeg lovet:
Et lite hint
Om fly i åker’n og reisen videre

 

2 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg