Når sidesporet blir turvei……

Bikkja og jeg finner nye turstier. Greit med litt variasjon. Andre ganger blir det om att og om att de samme veier. Greit nok det også. For tur er tur. Og opplevelsen av turen er aldri den samme uansett…

Vi var fortsatt i nærområdet vårt. Men har ikke gått akkurat der før. Har gått ved siden av, på veien. Men ikke der du ser at jeg står og tar bildet.

Det er i nærheten av Jernbanemuseet.
Det er et sidespor til Dovrebanen.

På Wikipedia leser jeg:

Dovrebanen går igjennom Storhamar og lager et fysisk skille mellom Storhamar og Hamar vest mot det området som tradisjonelt heter Martodden ved bredden av Mjøsa. Industribedrifter har vokst opp med sidespor tilknyttet banen, selv om de fleste av disse bedriftene ikke lenger eksisterer. Blant disse bedriftene med tilknyttet sidespor kan nevnes Hamar kornsilo, rektifikasjonsanlegget til Arcus, olje og petroleumslageret til Noroil (nå Statoil) samt den nå nedlagte sementfabrikken til Norcem, som nå fungerer som en del av jernbanemuseet.

Så bra at jeg tok bilde, da.

Og dette må vel bli det samme som å koke suppe på en spiker 😉

Først la jeg det ut på Instagram Stories rett etter turen, og nå lager jeg blogginnlegg.

For det tredje oppsøkte jeg internett for å finne ut hva dette jernbanesporet egentlig er for noe, og hvorfor det befinner seg der borte, parallelt med veien. Lenger bort krysser det faktisk også veien.

Blogging og tilhørende research gjør meg mer opplyst også……
Slettes ikke skadelig 😉

HER er et innlegg om det vanlige turområdet vårt i nærområdet. Innlegget er fra i fjor høst.

 

 

10 kommentarer

Siste innlegg