Nei og nei…..ikke nå igjen….

Jeg snakker om januarforkjølelsen. Nå skal jeg være så sta at jeg skremmer den vekk! Akkurat som om det hjelper. Jeg burde vite bedre, for jeg jobber tross alt på apotek. 

Jobber på apotek…. Jaja….sannhet med modifikasjoner. Jeg har jo vært pensjonist ganske nøyaktig ett år. Men, jeg har som tidligere nevnt tatt på meg litt vikarjobbing dann og vann på apotek. Godt at de vil ha meg. Ikke verst det når jeg er blitt så gammel 😉 Men de trenger meg, og det er jo en god følelse 🙂 Les om det HER hvis du gidder.

Vi blir eksponert for en del virus og bakterier på apoteket, i kontakt med kundene. De fleste forkjølelsesrammede skal jo en tur dit. Lett å bli smittet.

Jobbet litt siste uka før jul og har jobbet 2 dager denne uka. 

I går morges merket jeg det igjen. Symptomene på forkjølelse. Starten kan jo variere fra virus til virus. Noen ganger rett i febermodus. Så bare litt kribling i halsen. En annen gang kanskje litt ubestemmelig uvelhet. Dere har alle kjent det.

I fjor, akkurat på samme dato som i dag, fikk jeg det HARDT! Influensa. Og som jeg har fortalt i et tidligere innlegg, satt det i kjempelenge. 

Tok influensavaksine i oktober. Aldri noen garanti for å unngå influensa, for varierer hvilken type som kommer. Men bedre rustet. Les gjerne innlegget jeg skrev om influensavaksine HER.

Men de vanlige forkjølelsene er noe annet. De er mildere. Da tar jeg bare litt paracetamol og halstabletter, og vips kan jeg fungere forholdsvis normalt. Ved tett og/eller rennende nese bruker jeg i første omgang saltvansspray. Noen ganger aktuelt med nesespray som stopper renning og åpner opp. Og så går det over etter noen dager. 

Jeg håper det jeg kjenner nå er en lett variant. Helt sikkert! Gidder ikke det jeg hadde i fjor!

Vi har jo så mye som kan lindre symptomene. På apoteket altså. 

Her er hva Apotek1 sier om denne plagen på sin internettside: 

Forkjølelse skyldes en infeksjon med ett av mer enn 200 forkjølelsesvirus. Virusene angriper slimhinnene i nese og luftveier. Forkjølelse smitter ved dråpekontaktsmitte, som når vi er i nærheten av en som er syk og prater, hoster eller nyser. Man kan også bli smittet hvis man tar på klær, hud eller gjenstander med virus på. Trolig er håndsmitte den mest vanlige smittemåten.

Omtrent hele befolkningen får minst én forkjølelse hvert år. Barn, spesielt barnehagebarn mellom 1/2 til 3 år, er mer utsatt og får i gjennomsnitt 7-9 forkjølelser hvert år.

Og videre:

Forkjølelse og influensa forveksles ofte. Influensa er en virusinfeksjon som karakteriseres av feber, sår hals, tørrhoste, utmattelse, frysninger, muskelsmerter og hodepine. Mens influensa gjerne kommer raskt og overraskende, vil ofte en forkjølelse være noe du “går og brygger på”.

God bedring, sier nå jeg til alle som er sånn nå, mer eller mindre! Trøsta er at det går over! Ha en fin dag!

 

6 kommentarer
    1. Tid for dette nå ja. Det er mange som er syke her i Trondheim også. I går var det en del sykefravær på koret. Flere satt og småhostet i rekkene.
      Det er mange som blander begrepene forkjølelse og influensa. Som jeg tenker når man er forkjølt får man feber opp mot 38. Man blir sliten, men man klarer å fungere. Influensa er høy feber og vonde ledd som regel.
      Selv fikk jeg influensa før jul, og den satt i etterpå. Det er først nå jeg er helt 100% frisk igjen.
      Det er bare å krype under dynen med god samvittighet.
      Ønsker deg en kjempefin onsdag <3 🙂
      Purr, purr, og bloggklem fra Toril og kattene

    2. Huffda, da får du bare sende den videre. Sånt tull vil vi ikke ha 😉
      Her har vi vært litt sånn småforkjøla en stund, men bare sånn at vi kjenner det i halsen og hodet. Nå skrev imidlertid mannen min at han trodde han ble hjemme resten av uka fra jobb, for kroppen er ikke god.
      Vi har heldigvis sluppet unna de tunge influensasymptomene i flere år, så det håper vi å slippe nå også. Har tatt influensavaksina begge to, så vi får tro at det gjør susen. 🙂
      God bedring!

    3. God bedring <3. Jeg har en søster som bestemmer seg for ikke å bli syk. Det har hjulpet henne, men kanskje fungert dårligere i de senere år. Tror jeg kan påstå jeg er relativt sjeldent syk, men må passe meg mer nå pga. medisiner som tar ned immunforsvaret. Tar influensavaksine, trodde den skulle holde borte alt jeg..... :)))

    4. BforB: Hjalp ikke å være sta 😉 Sitter skikkelig oppi nesen nå. Håper det går fort over. Dumt at jeg ødela illusjonen din om influensavaksinens fortreffelighet, da 😉 Men veldig lurt å ta den, for å sikre oss mot det verste!

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg