Influensavaksine?

Spørsmålet om å ta influensavaksine eller ikke har vært sterkt framme i media i det siste. Det er tiden for eventuell vaksinering nå. Influensasesongen ventes når kulden setter inn, men vi vet ikke eksakt når.

Litt enkle fakta om vaksinen og vaksinering kan jeg ta (både av egen erfaring/viten og kilde Apotek1). Type influensavaksine varierer fra år til år etter hvilke influensavirusstammer som forventes å slå til. I år har de tro på en vaksine med fire ulike stammer. Det finnes fire ulike typer influensavirus: A, B, C og D. A og B framkaller sykdom hos mennesker. Influensavirusene endrer seg hele tiden og det finnes flere undergrupper/stammer av A og B også, som jeg ikke går inn på her. Av type B kan som eksempel nevne B-Victoria og B-Yamagata. På grunn av at virusene endrer seg, kan det ofte være vanskelig å treffe på rett vaksine fra år til år, men det går stort sett bra. 

Influensatype A og B forårsaker epidemier på den nordlige halvkule  i tidsrommet november til april. Vanligvis blir 5-10% syke i løpet av vintersesongen. Influensa er svært smittsomt (dråpe- og nærkontaktsmitte). De vanligste symptomer er høy feber, muskelsmerter, hodepine, tørrhoste og slapphet. Risikoutsatte grupper har større sjanse for å få komplikasjoner som lungebetennelse, bihulebetennelse og ørebetennelse.Derfor går myndighetene hvert år ut med å anbefale vaksine til spesielle grupper.

Jeg selv tilhører en av disse gruppene. Jeg er over 65 år. Jeg skal ta vaksinen i morgen ved bare å møte opp på laboratoriet hos fastlegen. Enkelt og greit uten timebestilling.

Forrige sesong valgte jeg å ikke vaksinere meg. Det ble bare glemt, eller egentlig mente jeg at det var unødvendig. Hadde jo bare hatt influensa en gang før i livet, en gang på 70-tallet. Ellers hadde jeg vel i jobbsesong vaksinert meg kanskje 5 år på rad på begynnelsen av 2000-tallet, men ellers ikke. Ble aldri syk.

Rett etter at jeg pensjonerte meg ved nyttår, kom det! Jeg ble skikkelig dårlig! Jeg som nesten aldri var borte fra jobb i mitt arbeidsliv fikk det nå igjen i hundre, om jeg kan si det sånn. Hadde jeg fortsatt vært i jobb på det tidspunktet, ville jeg ha vært sykmeldt ihvertfall i 3 uker, minst…..Først vanlige symptomer og etter en uke da jeg trodde jeg var på bedringens vei, braket det løs igjen. Jeg fikk bakteriell sekundærinfeksjon som det så fint heter, med lungebetennelse, viste det seg etter hvert. Skikkelig ubehagelig og med veldig høy CRP. Fikk antibiotika og ble gradvis bedre, men det var på kanten til innleggelse en stund der….Det tok faktisk bortimot 3 måneder å bli helt restituert. Jeg ble skikkelig skremt og hadde “klippekort” hos legen en periode. Fikk fort frikort da. Følte meg til tider litt hypokondrisk, men tenker som så at i min alder er det bedre å sjekke en gang for mye enn for lite. 

Kan sikkert få litt lette influensasymptomer av vaksinen også, men det er småtteri å regne i forhold til det jeg hadde i januar. Noen får denne reaksjon av vaksinen og andre ikke.

Så….i morgen bærer det av sted for vaksinering!

 

12 kommentarer
    1. Jeg har nok glemt det vekk noen år nå, men er i risikosonen sjøl – og på torsdag hadde jeg legetime og det var han som og minnet meg på den og at jeg absolutt burde ta den. Som sakt så gjort – siden da har jeg hatt «au» som jeg sier, men bedre å ta den enn å risikere å bli veldig syk, slik du fikk erfare. Holdt med en «mild» variert av svineinfluensaen for meg i 2009. Det var ikke noe særlig, men andre fikk det nok verre 🙂 Håper dagen har vært god :-))

    2. Ja det er nok lurt å ta for de som er i risikogruppen..Vi andre kan ha godt av å få en influensa ihvertfall en gang i livet…men det er ikke noe å hige etter nei….Hatt det engang jeg også..og holdt på å dø…følte jeg…hihih Mange som er i mot vaksinering..men tror vi hadde hatt mange flere dødsfall om vi ikke hadde hatt det….lykke til!

    3. Jeg er så usikker jeg. Usikker på om jeg som ME pasient bør vaksinere meg. Men fakta er at disse årene med ME, er jeg friskere enn noen gang når det gjelder sånne type smittesykdommer. Jeg er generelt dårlig hele året, og kan ha influensasymptomer ofte, og vips er det borte igjen. Helt vanlig visst hos ME pasienter.
      Jeg var forkjølet sist vinter. Etter mange år uten forkjølelse. Og når jeg først ble forkjølet, ble jeg ordentlig syk. Og dette gjentok seg to ganger. Så 3 forkjølelser sist vinter, etter mange år uten.
      Så jammen om jeg vet.
      Er jo bare 50 jeg, og kom ikke på å spørre legen da jeg var der sist. Renner ikke akkurat ned legekontoret nei. Så jeg får tenke på det litt 🙂
      Enig i at det er bedre å vaksinere seg enn å risikere livet når man har blitt eldre og er i risikosonen <3

    4. Har aldri tatt den. Tenker ikke så mye på det heller. Noen ganger har jeg hatt influensa, men det er mange år mellom hver gang. Jeg får ta honning på brødskiva i blandt og satse på at det går bra. Lykke til for deg 🙂

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg