Feires det morsdag der ute?

Morsdag er alltid andre søndag i februar i Norge.

WIKIPEDIA  SKRIVER:

«Morsdagen er en hedersdag for mødre, som feires på varierende dato i forskjellige land. I Norge feires morsdagen den andre søndagen i februar, det vil si søndag 12. februar i 2023.

Morsdagen ble til å begynne med arrangert av religiøse organisasjoner, men det var Oslo-kvinnene Dorothea Schjoldager og Karen Platou som i 1918, i samarbeid med ideelle organisasjoner, forretningsfolk og massemedia fikk gjennomslag for å etablere morsdagen som en årlig begivenhet i Norge. Dagen har senere gått over til å bli en familiedag, der mødre oppvartes med f.eks kaffe på sengen om morgenen, blomster og kake.

Morsdagen har etter hvert blitt en stor kommersiell høytid gjennom markedsføring av morsdagskake, morsdagsblomster og morsdagsgaver. Barnehager og skoler opprettholder tradisjonen ved å følge opp ideen om feiringen av mor, og setter barna til å lage kort og gave til mor. Trender viser likevel at dette er på vei ut fra skolen, siden det etter hvert er mange forskjellige familiesammensetninger i de tusen hjem.»

Åssen har jeg opplevd dette opp gjennom?

Det starta med mor mi. Vi feira henne. Men hun var ikke så opptatt av det, for mente at det var noe handelsstanden hadde funnet på.
Hun hadde til dels rett i det, for utvikla seg mer og mer i den retningen.

Men vi lagde nå morsdagskort på barneskolen hvert år, husker jeg.
Og vi fikk noen skarve kroner av far for å kjøpe en liten gave til mor.
Det vart enten en liten pyntegjenstand eller en blomsterbukett.

Ett år husker jeg at gava vart en liten kattunge i porselen. Det var nok mest for at jeg sjøl syntes  den var søt. Men det er vel riktig å kjøpe gaver som man liker sjøl?
Da er det jo større sjans for at mottaker liker det også…..

Det var alltid bløtkake på morsdagen. Kremkake med jordbærsyltetøy som fyll.

Og så var det bestemor.

Hun var jo også mor. Min mormor. Så mor ville jo besøke henne på dagen.
Da vart det kake der også. Og presang fra mor.
Og der traff jeg som regel onkler, tanter og søskenbarn, som var der i samme ærend.

Og da jeg vart mor sjøl?

Da var det på’n igjen med samme type feiring.
Barna lagde fortsatt morsdagskort på skolen.
Og de kjøpte fortsatt gaver til meg, med hjelp fra pappa’n sin, da de var små.

Det er jo litt stas, da. Sjøl om jeg egentlig er som mora mi. Er det så nøye med den feiringa?

Koselig at unga fortsatt gjerne vil feire dagen med meg, sjøl om de nå er blitt voksne.

Jeg har blitt litt flinkere til å feire med åra. Har nok lært av barna.
Hvorfor ikke feire et eller annet for å gjøre livet hyggeligere?
Skape mer variasjon.
Jeg skjønner tankesettet. Og er med på det🤗

 

4 kommentarer
    1. Det er koselig at det er noen dager som er annerledes! Morsdag er en sånn dag! Vi feira den aldri hjemme…. men her har ungane alltid vært innom med blomster….! Idag har prinsessa vært her noen timer, det er kos! Klem <3

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg