Om dikting og gammel gård og picnic og sånn….

Få minutters gange fra meg finnes en gammel, vakker gård. Det er en museumsgård. Den tilhører Domkirkeodden og heter Åsgården. 

Her henger jeg i døråpningen en vakker sommerdag i 2004.

Friluftsavdelingen på Domkirkeodden ligger idyllisk til langs Mjøsa i utkanten av Hamar by, og består av over 60 antikvariske bygninger som er flyttet hit fra bygdene rundt Hamar. Åsgarden er bygget opp av bolighus og driftsbygninger fra garder i åsbygdene: Vartomten i Vang, Kolset i Løten og Tomter i Vallset. Hensikten med tunet er å vise byggeskikk, tunordning og levemåte på en middels stor hedmarksgard omkring 1900. Kilde: Friluftsmuseet Domkirkeodden.

En venninne av meg og jeg tok ofte sykkeltur langs Mjøsa, og havnet mange ganger her ved Åsgården for picnic og dikting. Den gang bodde jeg lengre unna, men fortsatt i Hamar. Dikting ble du kanskje nysgjerrig på 😉 

Venninna mi har et skikkelig diktergen. Hun er rå på å rime. Hun elsker altså å lage dikt på rim. Dette lot jeg meg påvirke av og det tok helt av! På disse sykkel-picnicturene våre hadde vi alltid med oss penn og papir. Vi fant inspirasjon i alt vi så. Det er rart med det; jo mer man øver, dessto bedre blir man…kanskje 😉

Vi hadde veldig mye moro med dette, og skriveriene ble samlet i en perm. Hvor er den? Tror den er i en kasse i kjellerboden. Den må jeg bare finne igjen. Kanskje er det noe som tåler å se dagens lys og attpåtil kan gjengis på bloggen! Det vil tiden vise. Vi lagde mange limericks også.

Det var tider! Nå bor jeg nærmere Åsgården enn den gang og går daglige turer med hunden forbi der. Veldig pent og trivelig område.

Her ser du litt bedre hvordan det ser ut der. Og her har Barney lurt seg med på bildet også. Tatt i 2015.

Åsgården i vinterskrud. 

 

#åsgården #domkirkeodden #dikt #rime #picnic

 

 

 

12 kommentarer

Siste innlegg