Da kom jeg meg dit også.

Det hørtes forlokkende ut. Sjudagerstur til Irland. Den lokale banken hadde hvert år en organisert tur for sine kunder over 60 år. Jeg var plutselig i målgruppen. Hadde vært det noen år, men ingen turer passet meg. Men nå! Irland! Dit jeg aldri hadde fått somlet meg til å dra og dit jeg absolutt ville. Da var det bare å melde seg på.

Tenkt, så gjort. Jeg har mange ganger vært på turer hvor jeg og reisefølget har ordnet alt på egenhånd. Både hotell og fly og eventuelt leiebil, men her var det skikkelig lettvint, for alt var tilrettelagt, med reiseleder fra banken til og med. Det var kun å møte opp til rett tid på rett sted med koffert og pass.

Første etappe gikk med buss fra Hamar til Oslo lufthavn Gardermoen. Så med SAS til Dublin. Der ventet en ny buss og en norsk guide fra Norsk Tur. Det var en fin gjeng jeg hadde “slengt” meg med.

Dette er Irland. Den grønne øy. Dette synet møtte oss den andre dagen. Det er litt av Moherklippene du ser her. Kommer tilbake til det.

Det er vanskelig ikke å falle for Irland. Grønne enger med hvite flekker av gressende sauer, små landsbyhus med fargestrålende dører og livlige pubber med musikk og svart, skummende Guinness-øl alt dette finner vi i Irland sammen med spektakulære naturopplevelser og fascinerende kultur. (Sitat fra en annen person som var fornøyd. Fant det på internett)

Så litt tilbake i tid. Bussen fra flyplassen i Dublin bragte oss vestover mot Limerick.

Lunsj på Poitin Stil rett vest for Dublin. Og det var ingen liten lunsj! Her var det porsjoner så det holdt, ja! Jeg trenger nå ikke å spise opp alt som er lesset på til meg når det er andre som har lagt på, har jeg lært. Men så er det dette med at mat ikke skal kastes, da. Og attpåtil så kjente jeg vel egentlig ikke mettheten før etter en stund. Dessert også vettu.

Men deilig mat. Husker ikke hva jeg spiste, men poteter var en vesentlig ingrediens. Jeg er glad i poteter. Og i Irland bruker de mye av det. Til og med, og ganske ofte, i to varianter på samme tallerken. Det kan være i form av mos og kanskje stekte poteter. Sultet gjorde vi ikke der borte. La meg ofte alt for mett om kvelden på grunn av dårlig “magamål” som vi sier på Hedmarken. Det var nemlig tre-retters både til lunsj og middag. Skikkelig raust.

Videre tok vi en liten avstikker til landsbyen hvor Obamas tipptippoldefar ble født. Landsbyen Moneygall på grensen mellom Offaly og Tipperary. I 2011 besøkte Obama stedets pub og hilste på fjerne slektninger. Bensinstasjonen med servicesenter og et lite museum heter Barack Obama Plaza. Se bildet under. Der var vi innom.Puben droppet vi. Kjørte bare forbi.

Ferden gikk videre vestover. Det er ca 20 mil mellom Dublin og Limerick.

Vi reiste fra et Norge som ennå ikke hadde blitt grønt. Overgangen til Irland ble derfor stor…og fin. Der var det grønt! Det kalles jo den grønne øy, men allikevel ble det inntrykket forsterket nettopp av den grunn. Grønne enger med masse hvite ulldotter (les sauer) og kuer og mengder med gule lyngbusker. Vakkert. Irene selv er visstnok ikke så overbegeistret for disse plantene. De ses på som ugras på grunn av sin store spredningsevne. Har et bilde under her, men tatt i fart fra bussen, så litt uskarpt.

Ankom Hotel Savoy i Limerick litt utpå ettermiddagen. Og så var det mat igjen, da 🙂 Fellesmiddag med tre retter i spisesalen på hotellet.

Jeg hadde enerom, så nok med puter og plass, ser du på bildet 😉

Jeg forteller mer senere, jeg. Dag 2 og videre utover kan du lese om kanskje i morgen eller kanskje en annen dag. Vi får se…..

1. Jeg tror jammen jeg må begynne å glede meg til jeg fyller 60 om 9,5 år 😉 I alle fall hvis noen av bankene mine har sånne turer og greier 🙂
      Det var veldig kjekt å lese her, for jeg også synes Irland er fascinerende og flott. Men selv har jeg så langt kun vært i Dublin. Har veldig lyst å se mye mer 🙂
      Jeg skal følge med på fortsettelsen når du skriver mer 🙂

2. dette var nok en spennende tur,fristet dette :=) bare i str på maten hi hi .Min mann har pasert 60 men har ikke fått et sånt tilbud,hva slags bank bruker du ?

3. Går ut fra du snakker om Sparebanken Øst, tidligere Sparebanken Hedmark? Hvis det er dem, har ikke de fleste turene der gått til Tyskland og Østerrike?

4. Eva: Nå har dessverre banken her sluttet med de turene. Men det går jo an å komme seg dit allikevel, heldigvis 😉 Dublin er også fint. Var der også 🙂 Fortsettelse følger!

5. fruensvilje: Det var Sparebanken Hedmark, men nå har de fusjonert og heter Sp.bank 1 Østlandet og er blitt store. Tilbudet er ikke lenger. Vi var på den siste turen. Men det går da heldigvis an å komme seg dit og andre steder på andre måter 🙂 Det var forøvrig Norsk Tur som var turoperatør.

6. kristin: Det stemmer. Det var faktisk siste turen de hadde. Rett etterpå ble det fusjon, og som du sier: Sparebank 1 Østlandet. Da ble det nok for komplisert å arrangere sånne turer. Alt for stor kundemasse og område.

7. Kjempefine og nydelige bilder 🙂 Frister til å reise dit når jeg ser bildene dine 🙂
      De sier at Irland er kjempefint, og ikke minst grønt og fint 🙂
      Ønsker deg en kjempefin torsdagskveld 🙂
      Purr, purr, og bloggklem fra Toril og kattene

8. Spennende. Jeg har bare vært på helgetur til Edinburg jeg, og det begynner å bli noen år siden. Kunne gjerne sett litt mer av Irland. Klippene og den ville naturen. 😉