Litt sommeridyll i snøkavet…og gjett hvor dette er!

Det er en sjø som heter Rokosjøen. Har du hørt om den? Befinner seg i Løten kommune. 

Jeg bodde i Løten sentrum da jeg var barn. Min mor vokste opp i nærheten av Rokosjøen. Nærmere bestemt Rokoberget, som du ser i bakgrunnen på bildet.

Ved denne delen av Rokosjøen, i krysset hvor veien opp til Rokoberget går, befinner det seg i dag en campingplass og badeplass. Jeg kom på å skrive om denne innsjø-perlen en dag jeg så en artikkel i lokalavisa (Hamar Arbeiderblad). Campingplassen skulle selges, men det var vanskelig å få kjøpere. Avisa kunne da fortelle gladnyheten om at campingplassen fortsatt vil eksistere, da nye eiere har meldt sin interesse. Veldig hyggelig. 

Jeg har vært mye ved Rokosjøen. Men det var som sagt mest i gamle dager. Vi besøkte mormor og morfar på småbruket deres oppi Rokoberget. Min mor og far bygde også en hytte ved Rokosjøen. Meget idyllisk. Synd at den ble solgt etter hvert. Jeg var forresten bortom der en gang for noen år siden og hilste på den nye eieren. Det var veldig nostalgisk og fint å se stedet igjen.

Jeg husker så klart alle de varme sommerdagene, bading i sjøen og lek med bror og søskenbarn. 

Vi hadde et kjæledyr på den tiden som var noe spesielt. En stokkand! Den var med oss til hytta og sjøen. Eldorado for den, så klart! Må nesten ta med et bilde av en lignende and 🙂

 Her ser du et par bilder til fra strandkanten ved plassen.

Da vi hadde campingvogn, dro vi faktisk dit en sommer og ferierte noen dager. Trenger ikke alltid å dra langt av gårde for å ha det hyggelig, avslappende  og nyte vakker natur. 

 

 

 

12 kommentarer

Siste innlegg