Det vart en ny vri på to måter…..

Har masa i 3 tidligere innlegg om fastelaven og boller.
Får kanskje snart være nok?

Skal love deg at dette er det siste maset for denne gangen. Så kommer det sikkert igjen om ett år.
Må nesten vise åssen resultatet vart.
Hvordan det smakte og hvordan det så ut.

Bildet har du alt sett.
Kan tilføye at det smakte fortreffelig, slik en fastelavensbolle skal smake.

Hvetebaksten vart vellykka heldigvis. Så da var jeg halvveis i mål.
Da mangla bare fyllet. For ekte fastelavensbolle må fylles med noe.
Det bør i hvert fall være krem av piska fløte. Har oppi både sukker og vaniljesukker før jeg pisker.

Synes det er ekstra godt med en skive marsipan under kremen.
Og eventuelt putte på en dert med syltetøy oppå kremen igjen. Skal det først skeies ut, så hvorfor ikke kjøre på.

Sett på lokket, og oppå der pyntes med melis, påført med kaffesil.

Det vart en liten vri i år.

Ikke bare det at jeg tok med boller, ferdigpiska krem og marsipanskiver vekk fra heimen.
Da ikke gjestene kunne komme til meg, dro jeg til dem.

I den heimen var det nettopp laget lemon curd.

Lemon curd er en engelsk sitronkrem, nydelig på både scones og terter. Kremen er både syrlig og søt på samme gang, som et slags kremet sitronsyltetøy. Hvis jeg skal forsøke å beskrive smaken, så ville jeg sammenlignet med en slags Fox (godteriet), i smørbar form.
(kilde: Det glade kjøkken)

Hun lager det av sitroner fra Amalfikysten i Italia. Men kjøpt i Norge.
Det skal jammen jeg lage en gang også. For det er fantastisk godt.

Og i stedet for klatten med vanlig syltetøy inni bollen, tok vi lemon curd.
Det passa utmerket. Friskt og syrlig sammen med kremen, marsipanen og bollen.

Og her er de to andre innleggene om fastelaven:

Hva blir dette, tror du?

Litt fakta om dagen.

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg