Sprøtt?🫣Ja, men funker for meg😅


To brødskiver får representere blogginnlegget i dag. DA har’a lite å blogge om, si. Sitter egentlig litt langt inne å gjøre det også, for alt som har med slanking å gjøre bør en holde for seg sjøl, så ingen tar skade av slikt snakk. Men det blir litt av det nå likevel. Regner med at jeg ikke når ut til de store mengder folk med innleggene mine, så antageligvis skader det ingen.
Dette var frokosten min i går, og den blir nok tilnærmet lik i dag. Kanskje litt annet pålegg. Brødskive nummer en med leverpostei og rester av baconmiddag fra dagen før. Nummer to med smør og ripsgele.
Og så? Hva med det?
De ligger på en asjett oppå husholdningsvekta mi. Det skal jeg forklare grunnen til. Det er altså ikke bacon som bare var det sprø her, men rett og slett en metode. Se linken nederst på sida.
♦️
Det er best for helsa å ikke bli for tjukk. Får ikke brukt alle klærne heller hvis det skulle skje. Rett og slett ubehagelig og ille. Hadde ikke helt kommet ut av matvanene fra desember da jeg inntok januar. Nå er det snart februar, så klarte endelig å mobilisere. For det trengtes nemlig.
Har prøvd dette før, så vet at det funker, hvis jeg bare holder ut…
Spiser normal mat. Det jeg har lyst på. Men dropper sjølsagt søtsaker og snacks og slikt. Men det fine er at jeg faktisk ikke forsaker så mye. Jeg blir mett. Det er viktigst. Da er det lettere å holde ut.
♦️
Men…..jeg veier alt jeg spiser. Så her stiller merkelig nok salat, leverpostei, brød, poteter og alt mulig annet på lik linje. Høres rart ut. Men det er enkelt. Og det bør det være. Skriver opp vekta av all mat gjennom dagen på et ark og samtidig min egen morgenvekt. Ser da nedgangen min fra dag til dag. Vet ikke helt hvor stor forbrenningen min er i døgnet, men ser an. Det viktige er at inntak ligger under forbrenning. Vet veldig godt at det er kilokalorier som dette måles i, men det blir for vanskelig å holde styr på.
♦️
Denne enkle metoden gjør at jeg IKKE blir frista til å spise mer enn nødvendig. For alt må som sagt veies og antall gram noteres på arket. Da tenker jeg meg godt om når jeg fristes, og lar være….
På kvelden summerer jeg. Og mellom 800 og 900 gram er bra. Det er under døgnforbrenningen. Det må være det som gjør at det funker. Men i tillegg har jeg blitt flinkere til å drikke vann ofte. Har alltid en flaske med vann i nærheten av meg. Tar en god slurk når jeg får lyst på noe, og det hjelper på sultfølelsen. Dessuten er det viktig å drikke mye vann. Har alltid blitt for lite av det hittil.
♦️
Det eneste jeg ikke veier er vann, kaffe og te. Hvis jeg ta et glass vin, må jeg også veie det.
Går litt sport i dette, og har nå funka i 6 dager, og vekta mi har gått ned. Og jeg er ikke sulten. Ikke minst er det mestringsfølelse og velvære.
Har heldigvis ikke igjen noen julekaker. De vart spist opp i desember og januar. Og mesteparten spiste jeg sjøl dessverre. Og det var sjølsagt ikke bra for hverken vekta eller meg generelt. Klart at det hjelper å ikke ha slikt i hus. Dette skal jeg få til.
Her er metoden forklart på Forskning.no
Jeg må innrømme at jeg ikke gjør helt som det er anbefalt i artikkelen. Jeg har forenklet metoden litt. Men veier meg altså hver morgen og veier all maten (når jeg spiser hjemme).
Du kan jo kanskje innvende at det ikke er så enkelt med all den veiinga av maten, men for meg går det greit.
Er jo tross alt litt nerdete og glad i skjemaer og lister😅
Men dette passer sjølsagt ikke for alle.

6 kommentarer
    1. Jeg må nok legge om kostholdet dramatisk merker jeg, men ikke for at jeg spiser så usunt. Nei, jeg merker at kroppen reagerer negativt på flere og flere ting, så jeg har jobb å gjøre med å finne ut hva den tåler. Alltid nyttig å ha fokus på hva man putter i seg uansett. Håper du får en fortsatt fin fredda, klem 🤗

    2. Det viktige er å finne en metode som virker for en sjøl! Høres greit ut dette – du er flink! Jeg har en annen metode – den virker også greit igrunnen! Lykke til videre – klem <3

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg