Journalist eller blogger…..

I går fikk jeg en melding i innboksen på Facebooksida mi “Pensjonistgunna”.

Det var en henvendelse fra en student i PR og kommunikasjon. Hun hadde fanget opp sida mi på FB og ønsket min mening om en del ting i forbindelse med en ekasamensoppgave hun holdt på med. Det var jo stas i seg sjøl å bli kontaktet 😉 (Selv om sikkert “alle” har fått samme henvendelse.) Tittelen på oppgaven var: “Kan bloggere og sosiale medier ta over for journalister?”

Det fikk meg til å tenke litt, men samtidig svarte jeg ganske kjapt på hennes spørsmål. 

Her er noe av det jeg svarte: ” Jeg som blogger vil ikke og kan ikke ta over journalistens rolle. Jeg skriver i dag (har forøvrig bare blogget i snaut 2 mndr.) om det som faller meg inn og som interesserer meg. Det er preget av hva jeg mener, og kan sikkert ha faktafeil, selv om jeg prøver å google så det blir rett. En annen ting er at jeg ikke MÅ skrive om spesielle emner, som dere…….” 

Jeg vet at vi som bloggere også har et etisk ansvar og må følge visse regler ang. publisering. Det gjelder for eksempel nettvett, bildedeling, kildeopplysning og ikke minst “vær varsom-plakaten”. 

Så lurte hun på om journalister styrer nyhetsbildet om 10 år. Da svarte jeg: “Jeg som blogger får holde meg til synsing og utlevering av meg selv og overlate journalistjobben til de som er eksperter!”

Nå er jo vi bloggere forskjellige også, som andre folk, så vi har jo ulik vinkling på innleggene våre. Det skal være sagt. Noen samfunnsblogger nærmer seg vel journalistenes felt mer enn andre. Og dette kan vel sees på som en “trussel” for journalistikken.

Hvordan det blir i framtida vil vise seg……

 

Som illustrasjon har jeg valgt et bilde fra arkivet mitt, fra 2009….Litt relatert til skriving 😉

#journalist #blogger #blogg #avis #media #h-a.no

 

15 kommentarer
    1. Så hyggelig da…og du svarte jo godt for deg…men som du sier, det er nok store forskjeller på bloggere og ja..noen er nok over i mer journalist stil…

    2. Hei. Fikk samme selv og svart så utfyllende som jeg rakk. Tror det vil være lenge til bloggere kan utfylle journalistroller. Dette mye grunnet lesergruppen. Det er ikke alle som leser blogg, og de mest leste bloggene inneholder ikke akkurat dyptgravende journalistikk.

    3. Så gøy da! At du ble kontakta og spurt om hva du synes om saken. Hvem vet.. kanskje bloggverden tar over mediaverden en dag? 😉 fremtiden vet vi ikke noe om. Journalistikk eller ikke, ordet informerer, og det er plass til alle plattformer og utgaver i lang fremover tror jeg.
      Liten digresjon, men innafor samme emne: Mon tro når papiravisen forsvinner..?

    4. Har jobbet som journalist, og jeg blogger. Det er stor forskjell.
      Nå kan jeg skrive om følelser, ideer og tanker, og selv om jeg hadde grepet en sak og jobbet med den som journalist, så ville det likevel kunne bli oppfattet som for personlig.
      Å publisere en sak som journalist fra en avis, vil nok bety at leser anser det som korrekt, og ikke som synsing.
      Det som til slutt har noe å bety er at nyheter er ferskvare, en journalist kan ikke vente til i ettermiddag og se hva mer som skjer, mens bloggere ofte er de som senere bringer en nyhetssak på banen og skaper debatt.

    5. Syns du hadde gode svar.. Slik jeg blogger kan det ikke byttes ut med journalistikk ..for min blogg er stort sett om meg og mitt.. Og jeg leser andres blogger for litt hverdagslig inspirasjon…ikke for å lese meg opp på politikk og samfunn.. Bildet passa perfekt til innlegget det <3

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg