Søndagsmiddag som ble mandagsmiddag

Ute av fokus? Deler av bildet ser uskarpt ut. Der suppegryta befinner seg. Det koker og damper så fotografen får en utfordring 😉

Oppi der er det 2 kg oksekjøtt. Nærmere bestemt høyrygg. Og to og en halv liter vann og salt, pepper og litt purre. Her har jeg akkurat fjernet noe av skummet som danner seg når kjøttet koker opp og blodrester koagulerer. Måtte fjerne litt til.

I tillegg kuttet jeg opp hodekål, gulerøtter, purre og sellerirot.

Og dette skulle bli? Det har du sikkert gjettet allerede.

Fersk suppe og kjøtt med sursøt saus. Det var også en av favorittrettene mine i barndommen. Mor laget dette titt og ofte. Det er heller sjelden at jeg gjør det, men vet ikke helt hvorfor, for det er kjempegodt.

HER kan du forresten lese om en annen favorittrett jeg hadde i barndommen.

Så sto dette og småkokte i snaut 2 timer. På slutten hadde jeg oppi grønnsakene.

Dette gjorde jeg på søndag.

På mandag skulle jeg servere dette for familien. Tok rett og slett med meg hele kjelen i bilen og for av gårde.

Saus må til. Det gjør retten spesiell. Sursøt saus. Den laget jeg rett før servering, samtidig som jeg kokte poteter.

Hakket 1 løk og blandet med en halv liter kraft fra kkjelen i en kasserolle og kokte opp. Laget jevning av hvetemel og kaldt vann og rørte dette inn til passe konsistens på sausen. Så smakte jeg til med eddik, sukker, salt og pepper.

Kan servere grønnsaksuppen først, eller til kjøttet. To tallerkener altså. På den flate tallerkenen legges oppskjært kjøtt, potet og eventuelt litt av grønnsakene fra suppen. Og til slutt sausen!

 

 

 

 

 

10 kommentarer
    1. God morgen, Gunn 🙂
      Mhm.. nesten så jeg kjente lukta helt hit, og ble veldig sulten 😀 Slik suppe er virkelig godt, og jeg vokste også opp med det. Måtte flire litt da jeg leste du tok hele kjelen med i bilen, hehe.. Da tenkte jeg det hadde vært artig om Frodith tegna et bilde av deg og Barney i bil, med stor suppekjele baki 😀
      God tirsdag!

    2. Så veldig godt ut.
      Det der med hele gryta i bilen, nå skal du høre noe om akkurat det. Den dagen mora mi fikk lappen og slapp løs på veiene alene, var det basar på skolen. Hennes oppgave var å ta med en stor gryte risengrynsgrøt, og du kan jo gjette hvem som fikk ha den mellom bena, på sin første tur med mamsen på veien, på glatta.

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg