Jeg elsket det. Gjør jeg det fortsatt?

På 50-tallet var det yndlingsretten min. Den lille magen var umettelig. Mora mi lagde deilig klubb og duppe. Det er nemlig den retten det dreier seg om. Dagen etter kunne jeg få snusen i at naboen skulle ha dette på menyen. Jeg ble invitert, for det hadde vel ryktes at 6-åringen var klubbogduppe-kjenner. Jeg husker det godt.

Du skal snart få vite hva denne rariteten egentlig er, hvis du ikke allerede vet.

Klubb heter det på Hedmarken, og kanskje andre steder? Det kan også hete raspeball, kumle, komle, kompe, potetball, klot, ball og kanskje enda flere navn?

Da vet du kanskje hva det er.

Så var det duppa, da. Det er nok mer stedsavgrenset. Duppa jeg snakker om er brun. Ikke brun som i brun saus, men brun på grunn av brunost.

Jeg bodde i Løten i barndommen. Løten meieri produserte noe som heter surost. Vet ikke om det lages lenger. Kan hende. Hvis du vet, så takk for tips! Finnes ikke i vanlige dagligvarebutikker. Husker fortsatt lukta da det ble produsert. Deilig. Og frisk, ganske syrlig brunostsmak. Smakte fortreffelig. Denne lagde mor duppe til klubben av.

I går kom jeg over klubb, eller komler/raspeballer som det sto på etiketten. Lå i 40%-disken til Mega. Rabatt altså. Hjem å prøve. Så etter mange 10-talls år skulle det bli klubb og duppe igjen.

Hadde lave forventninger, for hadde ikke surost. Fram med brunosten, meierismøret, melk, prim, litt sukker og eddik. Varmet opp i gryte og vispet sammen. Ble litt blek, så hadde i noen dråper sukkerkulør. Ble for mange dråper, så på bildet ser du at det ligner på kjøttkaker i brun saus 😉

Men overraskelse for meg! Kjempegodt! Og skikkelig flashback to the 50th 🙂

Skepsisen med mangel av surost ble blåst vekk pga eddiken! En teskje eddik ga nesten samme smak. Smart!

Neste gang skal jeg lage klubben sjøl. Da må jeg raspe rå poteter, ha i litt kokte poteter, rugmel og salt. Lage deig og forme baller/klubber. Kokes i vann ca 1/2 time.

Serveres gjerne med stekt bacon eller flesk. Tror ikke mor brukte det, men høres godt ut.

Da kan jeg lage stor porsjon og invitere noen også på denne husmannskosten.

20 kommentarer
    1. Du frister meg og jeg fikk det aldri dette hjemme for faren min likte det ikke. Kan nok ikke narre dansken til å lage det heller.. Men dette fikk jeg lyst på igjen! Takk for tips, vil jeg ha en dag! Klem

    2. Potetkubb sier vi ! Kjempegodt.. Har lettsaltet flesk inni og kålrotstappe ved siden av…men jeg liker aller best å duppe dem i sukker… Klem <3

    3. Denne dansken har, etter å ha bodd i Norge i snart 60 år, lært seg å sette pris på komler. Men brunost står jeg over fremdeles!

    4. Kompe heter det her. Og da er det salt kjøtt inni selve ballen. Og her i sør spiser vi det med sukker, smør og tyttebærsyltetøy til. Høres helt forferdelig ut, men det er faktisk godt.

    5. Hei Gunn
      Må bare tipse deg.
      På slakteriet ved siden av Stange apotek selger de fersk klubb og duppe en dag i uka. Du vet Brovold. Jeg vet ikke hvilken dag? Hilde Lunby

    6. Dette med surosten vet jeg ikke, men ellers syns jeg denne retten er kjempegod. Ikke så langt her i fra er det en kaffe som serverer det på torsdager. Men fordi jeg jobber torsdagsettermiddagen kommer jeg meg nesten aldri dit. Og det er nok like bra :))). Men har laget det noen ganger sjøl, og duppe av brunost må til. <3

    7. Så smart å lage sin egen vri på duppa i mangel av surost. Jeg har vokst opp utenfor Elverum og min mor lagde ofte klubb og duppe. Det var kjempegodt, men man ble jo litt “Pruppstinn” av slik mat! Nå er det vel ikke surost å oppdrive mer, så da er det flott at det går an å få til noe lignende av brunost og eddik. Du er ei oppfinnsom dame!

    8. Jeg smakte kompe for første gang nede på sørlandet når jeg bodde der. Ikke akkurat en slager i min munn, men det går an å spise, hvis jeg må 😛 he he.. Jeg visste ikke en gang hva det var før jeg fikk det servert av ei kollega etter at de pratet om det og jeg sto der som et spørsmålstegn, men storesøsteren min syns visst dette er kjempegodt 😛

    9. Du spør hvor jeg bor, jeg bor på nordvestlandet. Her er det mest ball med fisk i. Opplevde potetball med duppe første gang da jeg gikk på en folkehøgskole. Den lå i samme landsdel :))).

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg