Det gamle apoteket “mitt” ble nedlagt.

I 1969 var jeg 18 år og ferdig med 12 års skolegang.
Jeg måtte velge en yrkesretning. Hva ville jeg egentlig?

Det vanskelige valget

Jeg husker at jeg gikk til yrkesveilederen på skolen. Var like forvirret etter møtet som før. Det gjorde heller ikke saken lettere at jeg var usikker og sjenert i visse situasjoner.

Jeg la et press på meg selv om å kjøre på med videre skolegang til høsten samme år. Det var vanlig å gjøre, mente jeg. Noe friår var ikke aktuelt. Jeg vet at noen tok et år på folkehøyskole for å tenke seg om.

Det var ikke aktuelt for meg. Jeg ville ikke “kaste bort” et år (!) Det fristet ikke i det hele tatt. Litt dumt tenkt, for å være etterpåklok.

Hvorfor valgte jeg det jeg gjorde til slutt?

Det er nesten flaut å si det, men jeg utelukket faktisk en del yrker på grunn av at det ville innebære for mye kontakt med mennesker (!) Ja sånn var jeg den gang. Det har bedra seg heldigvis.

Jeg hadde realfag på gymnaset, så vinklet mot yrker hvor jeg kunne få bruk for det. Var inne på tanken om å bli ingeniør i Televerket. Faren min jobbet der.

Jeg vurderte læreryrket. Men slo fort fra meg det.
Tenkte på arkitekt. Likte å tegne, og i tillegg hadde jeg jo fagene som trengtes.

Til slutt sto det mellom farmasøyt, reseptar eller fysiokjemiker.
Da hadde jeg tenkt fryktelig mye for å komme så langt.

Farmasøyt er masterstudium 5 år på universitet (heter i dag provisorfarmasøyt).
Reseptar (som i dag heter reseptarfarmasøyt og er et batchelorstudium) er 3 år på høyskole.

Ett av mange apotek jeg har jobbet på.

Så er det en ting til som jeg også kan være flau over å si i dag. Gammeldags tenkemåte. Jeg syntes det ble for lenge å studere i 5 år! Skulle gifte meg å få barn etter hvert, jeg da!! Så derfor ble det bare 3 år. Noe så dumt!

Men angrer ikke, for har hatt det bra som reseptarfarmasøyt på forskjellige apotek.

Da sto altså valget mellom reseptar og fysiokjemiker.
(Bioingeniør er betegnelsen på fysiokjemiker i dag.)

Så ble det som dere kanskje vet, apotekvesenet jeg satsa på.

Hva er reseptarfarmasøyt?

Og hvordan var det?

Studiet var sånn lagt opp at jeg fikk praksisplass i apotek samtidig som jeg studerte de 2 første årene. Siste året var jeg i Oslo. En del av studiet var basert på praktiske laboratorieoppgaver som skulle utføres i apoteket, for så å sende inn rapporter/oppgaver til høyskolen.

Jeg fikk være på Svaneapoteket i Hamar. Der var jeg stort sett på laboratoriet hvor produksjonen foregikk. Jeg lærte å lage piller, tabletter, salver, kremer, urteblandinger, tinkturer, hostesaft, sterile øyedråper og alt av medisiner du egentlig kan tenke deg. I tillegg var det også mye teori.

De lærer mye av dette i dag også, men det praktiseres ikke så mye lenger i yrkeslivet. Veldig få apotek som har laboratorium i dag. Medisiner lages på fabrikker.

Men det er artig å ha vært med på det. Føler meg som 100 år når jeg tenker på hvilken utvikling det har vært i apotek på disse åra 😉

Nedleggelse

Jeg kom på dette temaet her om dagen da jeg leste i lokalavisa om at det gamle apoteket “mitt” er nedlagt.

Apotek avvikles etter mange år.
Kunngjøring om nedleggelse..

I gamle dager var det færre apotek enn i dag.

I 2001 kom det en ny apoteklov. Da kunne selskaper eie apotek, og det ble tillatt med kjededannelse. Det gjorde at det ble opprettet mange nye apotek på kort tid.

 

Veien videre  for meg etter studiene.

Senere har jeg jobbet på mange forskjellige apotek, og selv om jeg nå er pensjonist, jobber jeg litt som tilkallingsvikar i Apotek1.

I og med at det ble opprettet så mange nye apotek fra 2001, og at det stadig åpnes nye, ble det større behov for farmasøyter og apotekteknikere. Men noen få blir altså nedlagt. Det kan sies at bare i Hamar by er det fortsatt 6 apotek! Og rett utafor bykjernen er det flere.

Det er derfor jeg er så heldig  å være ønsket selv om jeg er pensjonist 😉

Det er som en venn sa til meg en gang: “Det er farmasøyt en skulle ha blitt. Da blir en ikke arbeidsledig. Du var lur som valgte det.”
Sant nok, men neimen om det var nøye planlagt 😉 Så var egentlig ikke lur i det hele tatt. Bare flaks!

Det var nemlig en rimelig tilfeldig hastverksbeslutning som gjorde at jeg ble apotekarbeider 😉

Du kan lese et innlegg fra oktober 2018 om ca. samme tema HER.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Mitt første apotek har stengt dørene.

 

 

“Mitt” første apotek har stengt dørene for godt.

8 kommentarer
    1. Artig å lese om ditt yrkesvalg..for meg var det helt naturlig å jobbe med barn noe jeg stortrivdes med frem til jeg ble syk..Sikkert litt rart når et sted man har jobbet blir nedlagt.. Barnehagen jeg var i di siste 25 åra..ble bare større..var fortsatt en bra barnehage di siste åra jeg jobba der..men den “lille” før det ble bygget ut, med to avdelinger var heeeelt perfekt <3

    2. Så kjempeinteressant å lese om yrkesvalget ditt 🙂 Synes det er kjempemoro å høre om andres yrkesvalg 🙂

      Jeg utdannet meg til førskolelærer. Jeg stortrivdes som førskolelærer, men helsa mi holdt ikke. Fikk gjentatte betennelser i albuer, skuldre, ankler og hæler.

      Etter noen år i førskolelæreryrket tok jeg videreutdanning på lærerhøgskolen med bl.a musikk grunnfag og spes.ped 2.avd. Jobbet noen år som spes.ped, og faglærer i musikk og KRL på ungdomsskolen. Stortrivdes i jobben 🙂 Så ble det videreutdanning innen musikk hvor jeg valgte å studere kordirigering. Jobbet som vikar som pianolærer på musikkskolen og som kordirigent for blandetkor.

      Ønsker deg en kjempefin torsdag <3 🙂

      Purr, purr, og bloggklem fra Toril og kattene

    3. Tenk at du har jobbet så lenge med det du har gjort. Heldig å falle på riktig hylle. Jeg har også vært over 20 år i samme yrke, rart 🙂

    4. Apoteket er vel det eneste stedet en ikke bare kan stikke innom å gjøre ting kjapt. Det tar alltid lang tid. Det er stort sett kø der og når en kommer til kassa så blir en spurt om alt mellom himmel og jord omtrent. Men sikkert en trivelig arbeidsplass, med nye impulser og stor utvikling i varesortimentet.

      1. Ja, sånn kan det jo være 😉 Men så selger vi ikke akkurat sukkertøy, så må nok litt forarbeid til før utlevering 😉 Av sikkerhetsmessige årsaker 🙂 Men etter hvert har jo apotek blitt mer “butikk” også. Vi selger både sokker, sminke og noe sukkertøy 😉 Ikke som i “gamledager”. Men jeg har alltid syntes det har vært en fin arbeidsplass, og har vært god på å omstille meg i takt med apotekvesenets utvikling, mener jeg selv 😉

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg