Det har ikke akkurat vært lett🔥

 

Det har ikke akkurat vært lett, nei…..å få fyr i peisen…..

 

Leiligheta mi er utstyrt med peisovn.
Den var med på kjøpet i 2020.

Jeg hadde ikke vedfyring i den forrige leiligheta, så det var lenge siden jeg hadde drevet med denslags aktivitet.

Strøm er greit og lettvint.
Jeg fikk satt inn nye panelovner i nåværende leilighet rett etter at jeg flytta inn.
Det burde holde, tenkte jeg.
Vedovnen kunne jeg bruke når minusgradene ble tosifra. Det var planen.

Men, når jeg først hadde den ovnen, var det kjekt å teste den ut. Og det gjorde jeg.

Mislykka forsøk!

Røyken kom mer ut gjennom ovnsdøra og inn i stua enn opp i pipa🙈
Litt ekstra stressende ble det pga at jeg hadde fått installert alarmsystem med direkte varsling til alarmselskapet ved innbrudd eller røykutvikling!

Det er jo kjempebra! Men…..ikke når jeg driver og tester peisovnen min😜

Det ula…og det ula….og alarmselskapet dukka opp i høyttaleren oppi taket mitt. Ja, så nymotens  er det. De hører meg, og ser meg også hvis de må👍Men forhåpentligvis bare når alarmen går.
Og jeg fikk lettere stressa og oppkava forklart at «det er bare meg som prøver å fyre»😆

Så hva skjedde videre?

Det ble vår og det ble mildere og jeg følte ikke behov for vedfyring.
Men jeg måtte finne ut hvorfor trekken var så dårlig.
Det  viste seg at det stadig påskrudde luftesystemet i boligkomplekset gjør at det trengs ekstra tilførsel av luft utenfra, eller at anlegget skrus av. Går ikke an å skru av, så da ble strategien å tilføre mer luft.

Ny kunnskap….og så?

Senhøsten kom og jeg var klar for ny test av ovnen. Dog noe småstressa.
Åpne vindu, trekken på fullt i ovnen og kjør på!
Nei! Røyk! Ikke særlig ild.
Altså for lite trekk. Det skjønte jeg. Men panikken tok meg. Ville unngå ny uling fra alarmanlegget. Derfor åpna jeg begge utgangsdørene og lufta ut røyken og lot det kveles inni ovnen. Pyse!

 

Så da tok det bortimot ett år igjen før jeg testa på nytt.

Nå var strømmen blitt så dyr at jeg bare måtte prøve å få orden på den herskens ovnen.
Det var vel egentlig ikke ovnen det var noe galt med, men den fikk store deler av skylda på det tidspunktet.

Fortsatt kom det røk inn i stua fra den fordømte ovnen.
Nå var det NOK!
Men så leste jeg meg opp på vedfyring. Ikke ett sekund for tidlig.
Hadde nå egentlig gjort det før også. Men nå var kombinasjonen riktig oppfyring (stor ved nederst, tennbriketter, småved øverst), lufting, tålmodighet og ikke minst modighet (tørre å utfordre skrekken for alarm)☺️ viktig.

Endelig funka det!

Jeg må innrømme at jeg på det tidspunktet var sterkt inne på tanken om å selge dingsen og kjøpe gassovn i stedet.
Sjekka til og med på Finn.no hva jeg kunne få for min klebersteinspeisovn.

Men heldigvis kom jeg ikke så langt, for jeg ga ovnen en siste sjanse, og merkelig nok…..da funka det.
Den vart nok redd for å bli solgt, så skjerpa seg skikkelig😂

Så nå er det glede og varme i heimen….

Jeg fyrer daglig nå for tida, men bruker litt ekstra tid på oppfyringsfasen.
Må nemlig passe på at trekken er bra nok og at det er flammer og ikke for mye røyk inni kammeret.
Jeg har trekken på fullt og setter gjerne opp litt vindu til å begynne med. Fyrer litt for kråka i starten😆 Når det først blir varmt inni ovnen, trenger jeg ikke å passe på.

Da går det så bra, atte……

Fyrer DU med ved?

 

 

 

 

 

2 kommentarer
    1. Så bra at du har finni løsninga – greit å kunne fyre med ved nå! Jeg fyrer med ved – det er deilig – har gjort det i alle år her! Klem <3

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg