Det lavet ned den gang……

Det lavet ned igjen i går…med snø, men ikke så mye som tidligere i år. Bare litt. Og da laver det vel egentlig ikke. Og mye av den gamle snøen har tint og blitt til is sånn innimellom kuldeperiodene.  I dag er det fastelavnssøndag med nysnø. Det laver ikke ned i dag.
Oppholdsvær. Filosoferte litt rundt dette med Å LAVE NED og fasteLAVEN i et blogginnlegg for 5 år siden da jeg bodde på Hamar.
Limer inn innlegget her, jeg:

Sånn ser fastelavenssøndag ut i år her på disse kanter av landet. Det laver ned med snø. Skulle tro det hadde noe med hverandre å gjøre. Har ikke det, vettu.

Lave i fastelaven og lave i “lave ned” har nok mest sannsynlig ikke noe med hverandre å gjøre. Og jeg kan nok heller si: ikke i det hele tatt!

Men da er det altså fastelavenssøndag i dag og her er det ingen hveteboller, dessverre. Får klare meg uten det i år. Hadde jeg visst at det kom noen på besøk, hadde jeg nok kjørt i gang en gjærdeig i går. Men jobba litt på apotek og så på VM på ski, så bollebaking ble nedprioritert i år.

Kan jo bake en annen dag også, jeg…..Trenger ikke være fastelaven. Tar ikke den tradisjonen så høytidelig.

For hva er nå fastelavenssøndag egentlig?

På nettet finner jeg at: Fastelavn eller fastelaven kommer av nedertysk vastel-avent, som betyr «aftenen før  fasten». Opprinnelig betegnet altså fastelavn kvelden før  askeonsdag, som innledet den 40 dager  langfasten i forkant av  påsken. Etter hvert ble fastelavn en betegnelse for en periode på tre festdager som innledet fasten, nemlig fastelavnssøndag,  blåmandag og  feitetirsdag.

Og så var det altså snøkav igjen i natt og  i morgentimene. Pleier å være en sånn “snødætt” i mars. Og så plutselig blir det vår…etter hvert. Koselig og lyst er det uansett nå om dagen.

Og så er det siste innspurt på VM i Seefeld med Camp Seefeld og 5-mila. Takk for fin underholdning, men greit å få bruke tida på andre ting igjen.

Det har jo blitt så mange medaljer til Norge at det er nesten flaut. Men gratulerer til alle! Kan jo bli flere i dag…..5-mila er ennå ikke over i skrivende stund.

Og i morgen er det altså  blåmandag i følge min oppdatering angående fastelaven på nettet…..

 

2 kommentarer
      1. Haha…nei faste er noe dritt…men jeg må «småfaste» framover for å unngå utskifting av garderobe😅 Så da blir det bolle med krem i dag og….ikke i morra. Resten går rett i fryser’n😀

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg