Ekspertisen kan bestemme….eller?🧐


Valgets kval når briller skal tas ut. Slettes ikke lett, skal jeg si deg. Hvordan er det med deg….hvis du bruker briller?

Dette kunne ha vært et innlegg med reklame for brillebutikken og optikeren min, men er ikke det, for gir deg ikke navnet på butikken. Tror ikke bildene viser hvor jeg er kunde heller. Samma, det. Ikke viktig.
Hovedpoenget mitt her er valg av briller. Og de er det mange av, ser du.
Jeg har inngått avtale med optikerkjeden om abonnement. Synes det er veldig greit. I stedet for å betale en stor engangssum når jeg må ha nye briller, betaler jeg et fast månedsbeløp. Da er synsprøver inkludert, forsikring, skifte av brilleglass samt eventuelt bytte av brilletype eller innfatning hvert år.
Har hatt denne avtalen i 2 år. Får årlig innkalling til synstest. Grei ordning.

I år valgte jeg ikke utskifting. Kunne ha gjort det. Men hvorfor når jeg er passe fornøyd med brillene jeg har?
Men synet mitt hadde endra seg litt. Så måtte skifte glass både i solbrillene med styrke og de progressive brillene. Skulle ta et par uker å ordne glassene. Stemte det. I går fikk jeg beskjed og dro av gårde. Kun 15 minutter å vente, og vips hadde de skifta glass i brillene mine. Så var det bare å masjere ut igjen uten å betale. Lettvint.
Glad for at jeg ikke bestemte meg for å bytte innfatning. Hvorfor det?

Litt tullete, men det er så vanskelig. Da jeg skifta i fjor, vart jeg i villrede. Ser jo absolutt ikke hva som kler meg best. Så takk og pris for at de som jobber der har peiling på slikt. Så jeg overlot alt tIl dem. Nesten alt. For har faktisk noen kriterier. Det er spesielle farger jeg ikke vil ha. Men ellers. Kjør på med forslag, sa jeg. Og det gjorde de. Og det funka. Men i år slapp jeg altså denne prosessen fordi jeg valgte bort muligheten.
Men kanskje jeg skifter til neste år hvis jeg vil fornye meg da.
Jeg eier dem ikke. Jeg leier. Kan jo bli som å lease en bil?

Og når briller leveres tilbake på grunn av at jeg vil ha nye, gjenvinnes de eller går til gjenbruksmarkedet de har. Ingen sløsing av ressurser der, nei. Bærekraftig forretningsdrif.
Et tidligere innlegg om temaet:
Det finnes briller

10 kommentarer
    1. Det hørtes veldig enkelt og greit ut, syns jeg. Enig at valg av briller er utfordrende, men form er nesten viktigere enn farger.

    2. Det hørtes veldig greit ut. Jeg vil gjerne ha hjelp til nye briller, og det fikk jeg også når jeg var der sist. Hun var veldig ung og uerfaren virket det som, men vi kom i havn. Jeg har mine kriterier, og gikk for mitt valg selv om både hun og mannen mente jeg burde ta et annet par solbriller. Heldigvis har jeg blitt flinkere til å se og føle hva jeg vil trives med 🙂

    3. Det hørtes ut supert ut da 😊 Jeg må ha hjelp til nye briller, og synes det er vanskelig når jeg skal velge.
      De to siste gangene jeg har fått meg nye briller har jeg vært heldig med dem 😊

      Ønsker deg en superfin tirsdags ettermiddag ❤😊

      Purr, purr, og klem fra Toril og kattene

    4. Det høres ut som en god ordning da! Jeg har kjøpt mine på vanlig måte – innmari dyrt – og jeg bytter heller ikke innfatning hver gang. For det første er det dyrt og for det andre er det vanskelig å finne de perfekte, syns jeg….! 🙂

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg