Forberedelser til søndagen

På søndag er det både fastelavnssøndag og morsdag. Ville ikke gjort så stort nummer av hverken det ene eller det andre hvis det var opp til Barney og meg. Han skjønner ikke bæra…..men jeg har barn som skjønner det.

Jeg er inni en periode hvor jeg prøver å bote for alt jeg spiste for mye i jula og måneder før…. og årets januar. I februar har jeg tatt grep. Skrev et eget innlegg om det:
Sprøtt? Ja, men funker for meg.
Men nå blir det altså fastelavnssøndag og da har det stort sett alltid vært boller med krem. Men altså med unntak av de åra det bare har vært Barney og meg til stede i heimen på denne søndagen. Fastelavnssøndag er etter gammel katolsk skikk «Festen før fasten». Da kan det jo funke bra for meg også. Etter denne bollefesten på søndag kan jeg fortsette det forenklede fasteregimet mitt. Perfekt.
♦️
Fikk en koselig henvendelse i går. Forespørsel om jeg skulle bake fastelavnsboller i år. Så klart, sa jeg. For regnet med at jeg da fikk hyggelig besøk som ville spise boller. De kommer på søndag, sånn midt på dagen.
Har ikke bestemt meg for om jeg skal bake dem nå og fryse ned, eller om jeg gjør det søndag morgen.
Jeg må på butikken en tur. Kjøpe mer hvetemel samt kremfløte og marsipan. Det andre har jeg i hus. I fjor laget jeg også fastelavensboller, og skrev et blogginnlegg om det. Setter inn linken her:
Hva blir dette, tror  du? 

Når jeg serverer fastelavnsboller, deler jeg dem i to.
Legger på en skive med marsipan, en god klatt med pisket krem og kanskje litt friskt syltetøy i tillegg. Bringebær eller jordbær. Eller jeg bruker i stedet en skive marsipan. Legger på lokket igjen og strør melis over ved hjelp av en kaffesil.
(utdrag fra fjorårets blogginnlegg)
Fastelavn (Wikipedia)
Morsdag (Wikipedia)

6 kommentarer
    1. Skulle gjerne ha spist fastelavnsboller hos deg, jeg! 🤗 Men etter at to familiemedlemmer har fått cøliaki blir det lite kakespising her!

    2. Boller er jo så godt, både med og uten krem. Glemmer alltid å bake boller til fastelaven jeg. Og i dag orker jeg ikke, så da blir det ikke i år heller. 😉 Men vi er bedt på morsdagskakekaffe til naboen, så da blir det noe krem uansett 😀
      God helg!

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg