Hu litt spesielle Anne…..

 

For å få en statue av deg sjøl, må du vel være litt spesiell? Eller ha utretta noe stort?
Den statuen jeg viser deg her har jeg sett mange ganger, men nå først tok jeg bilde, både forfra og bakfra. Og puddelen Barney lurte seg sjølsagt med på bildet.

På sokkelen står det å lese:
«Anne-Marie Andersdatter 1815-1905 signekone og helbrederske»
Hun var visstnok en av Norges mest kjente «kloke koner», samt signekjerring og naturmedisiner. Les mer om henne her:
Wikipedia om Anne Brannfjell
Selvsagt står hun ved nordenden av Brannfjell, ved Ekeberg skole. Det var der hun bodde deler av sitt spennende liv, på husmannsplassen Ekeberglien, og navnet har hun etter «fjellet».
♦️
For ei dame, sier nå jeg, etter å ha lest om henne. Verdig en statue så klart. Jeg innbiller meg at jeg skjønner hvorfor hun bærer på en kurv. Sanking av urter vart det mye av, for hun brukte kunnskapen sin om disse til å lindre og helbrede sykdommer. Kanskje forløperen til ett av de fagene jeg hadde i mitt studium, nemlig farmakognosi.
«Farmakognosi er læren om naturstoffer og naturprodukter som brukes som legemidler eller som brukes ved framstilling av legemidler. Farmakognosi er et farmasøytisk fag.»

6 kommentarer

    1. Har du lest boken Gaven av Ellen Vahr? Hun er i slekt med Anne og boken handler om livet hennes. Veldig fin bok.

    2. Flott statue av ei flott dame. Tenker det var kjekt at hun var født når hun var født og ikke et par hundre år tidligere. Da kunne hun nok fort havnet på et heksebål. Både hun og lærermesteren hennes, Elseby den trollkyndige

      1. Veldig interessant dame. Jeg leste meg opp litt på henne først etter å ha tatt bilder, så takknemlig for mer viten fra deg og andre. Tusen takk. Og helt klart at hun nok ville ha blitt karakterisert som heks og dermed brent på bålet noen hundreår før, ja☺️

      1. Ja, tenk at Anne tilegnet seg nok mesteparten av kunnskapen om plantene på egen hånd, eller kanskje litt fra andre, som Kjerringtanker skriver i en kommentar her: «Elseby den trollkyndige». Nå må jeg forresten lese om henne også…..☺️

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg