Jippi ! Nå fant jeg ut hvor det var👍

PrinsensgTe 22 med Pascal og tidligere Apotek Elgen Oslo
På bildet ser du hus nummer 22.

Dette er Prinsensgate i Oslo. Og jeg tok et tilfeldig bilde gjennom trikkevinduet da jeg passerte her om dagen. Det kjente Pascal konditori. Trikken stoppa for rødt lys. Og jeg knipsa. Tar mye bilder for tida, uansett hvor jeg er. Kan få bruk for det til blogginga. Sletter heller når jeg kommer hjem, hvis bildene blir håpløse og uaktuelle.
♦️
Ikke så fint dette bildet heller, men faktisk aktuelt for et blogginnlegg. Skal forklare deg hvorfor etter hvert.
Som tidligere nevnt (i andre innlegg) flytta jeg til Oslo for ganske nøyaktig 3 år sida. Det var pandemi, og ikke så aktuelt å utforske byen i begynnelsen.
Etter hvert tok jeg meg ned til sentrum. Gikk noen ganger i deler av Prinsensgate også, i forskjellige ærend.
♦️
Tenkte og sa alltid når jeg vandret der, at her har jeg jobba. Elgen apotek lå i Prinsensgate, men ble nedlagt. Det er så lenge siden at jeg husket ikke eksakt hvor det befant seg. Jeg jobbet der da jeg var ferdig med studiet. Ble bare 2 år før vi flyttet nordover igjen. Men altså min første arbeidsplass.
Og jeg har ikke klart å stedfeste det. Før trikketuren her om dagen.
♦️
Jeg kom hjem, og jeg Googlet. Søkte på Elgen apotek, Oslo, og fikk opp dette du ser på bildet under her:

♦️
Jeg startet å jobbe der rett etter studiene sommeren 1972 og sluttet høsten 1974.
Da var min mann ferdig utdannet, og vi flytta tilbake til Hedmark.
Husker ikke ombygginga av apoteket, så det starta nok rett etter at jeg forsvant.
Så ble dessverre det fine, gamle apoteket nedlagt i 1990, kunne jeg lese meg
til.
♦️
Men det er flere butikker/bedrifter som har adresse Prinsensgate 22, så jeg har ennå igjen litt etterforskningsarbeid🤓
Kan være Pascal sine lokaler, eller kanskje naboen?
Er så nysgjerrig at jeg tror jeg må finne ut av det😅
♦️

PS.
Nå fant jeg ut litt mer. Det viser seg at bygget ble satt opp av «Brage og Sigyn». Kalles Bragegården i dag. Inne på siden til Torp eiendom står det:
«Bygget har store kontor-og butikklokaler. Interiøret fra tidligere Apotek Elgen lever videre hos vår leietager Olimb & Co Frisører»
♦️
Jippi👍 Der satt’n🙋🏼‍♀️ Det ligger på hjørnet av gården, til høyre for Pascal og utafor bildet.
Mission completed…mens jeg blogga😅
Nå gjenstår bare å oppsøke frisøren og fortelle dem at jeg bare er nysgjerrig og vil sjå på lokalet😂
Har en fornemmelse av at kanskje Pascal sine lokaler også tilhørte apoteket? For apotek trengte plass i gamledager. Var laboratorium med produksjon blant annet og stort lager av råvarer og droger (urter).

Et relatert innlegg fra 2019 kan du lese her:

Hvorfor jeg utdannet meg som reseptarfarmasøyt.

 

2 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg