Om å være rar……

Å være rar er også så mangt, som at det også er to eller flere betydninger av de fleste ordene som Frodith har gitt oss medbloggere som utfordring hver dag denne januarmåneden. Og det er ennå ikke slutt. Idag er det altså ordet RAR. I og for seg bare EN betydning, for meg, men når jeg begynner både å tenke og Google, finner jeg ut mer. Les for eksempel linken jeg har satt inn her til Den norske akademiske ordbok:
Den norske akademiske ordbok sier om RAR
Og en svenske som sier RAR, mener SØT og SNILL.
Og RARE (engelsk) betyr jo sjelden eller unik. For det som jeg på norsk definerer som RAR, heter jo ODD på engelsk. Er det ikke slik?
Men altså på norsk (i følge DNAO):
Foreldet, sjelden, tiltalende, koselig, hyggelig, merkelig, underlig, selsom, avvike fra det vanlige, være påfallende.
Så klart veldig avhengig av i hvilken sammenheng det blir brukt.
Så der fikk jeg studert ordet RAR.

Frodiths lille januarmoro.
Og bildet jeg viser deg her, er fra Irland i 2017, da jeg var på en rundtur der. Denne figur’n er vel kanskje litt rar?😉
Kake passer bra. Som bestilt.

 

6 kommentarer

Siste innlegg