Rakfisk og Xiania =sant?


Jeg vart bedt bort og det skulle serveres rakfisk. Alltid lurt av vertskapet å informere om at nettopp DET serveres. For er vel ikke alle som liker det? Har jeg hørt. Jeg elsker det, så gleda meg stort. I tillegg var det hyggelige mennesker til stede, så bare velstand.
Jeg starter bildene i kronologisk rekkefølge, og da blir det velkomstboblene som får toppbildet her på bloggen. Akkurat slik det var.
♦️
Som vanlig viser jeg ikke bilder av de andre gjestene, da de skal få lov til å være anonyme på alle måter. Men maten skal få skinne, for det fortjener den. Rakfisk er veldig godt, og når vertskapet i tillegg har god greie på varen, blir det så klart eksepsjonelt bra. Beste kvalitet var valgt. Til og med to varianter ble servert. Vellagret type og en mildere type. Begge gode, men jeg «kjørte på» med den vellagrede stort sett.
♦️
Det vart servert tradisjonelt tilbehør som her besto av gul løk, rødløk, smør, lefse, rømme, syltede rødbeter og mandelpoteter. Og sjølsagt godt drikke til. Alt var nydelig. Og vi koste oss, spiste og prata. Og jeg spiste og spiste mer enn jeg hadde godt av, men klarte heldigvis å balansere inntak av drikke rimelig bra.


Vi droppet kaffen, for alle var engstelige for nattesøvnen, men det gikk helt greit uten, for iskrem med ferske jordbær var mer enn godt nok.
Nå lurer du sikkert på den overskrifta mi?
Clickbait eller ikke?
Neida. Vil ikke lure deg. Fortsettelse følger under dessertbildet.
Men først: Vart nesten blenda av det nypussa sølvbestikket. Sjå på den blanke skjea under her👇Vart minna på at jeg kanskje også må ta ei slik pussejobbeøkt her hjemme hos meg før jul……


Nå skal du få forklaringa på overskrifta. Se boka under her. Xiania er nemlig en boktittel. Forfatteren Lotta Elstad har skrevet den. Og den leste jeg ferdig her om dagen, i god tid før rakfisklaget.
Hva slags sammenheng har det?
Jo, siden forrige gang vi treftes, har vi alle lest nettopp denne boka, hver for oss og hver vår innkjøpte bok. En slags bokring kombinert med mat. Ikke dumt. Det var min andre gang nå. Og jeg var altså så heldig å bli innlemmet i denne klubben. Takknemlig.
♦️
Vi diskuterer boka før vi inntar måltidet. Det er tradisjon. Hvis du er interessert i å høre mer om Xiania, kan jeg godt lage et eget innlegg om den. Jeg får sjå hva jeg bestemmer meg for etter hvert….


Boka jeg vart «tvunget» til å lese.

2 kommentarer
    1. Så flott lag og så fine bilder av mat og alt. Lekkert…
      Trodde det var vin jeg..kult, det var fint å lese..Så sosialt og hyggelig.
      Rakfisk…tja….ikke noe jeg hiver meg over…men kan spise det..Har lissom aldri vokst opp med dette.

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg