Så den først etterpå…..

Maur på den rosa rosa er tegn på lus
Den vakre, blekrosa skjønnheten kom i år også. Foreløpig bare en enslig rose, men nok for meg. Fikk litt hard medfart i vinter, men kom altså igjen på nytt.
🌺
Vet egentlig ikke hvor gammel roseplanta er, for den sto i bedet ved inngangen min da jeg kjøpte leiligheta, og dermed den lille hagen. Vet heller ikke hva den heter. Men ikke så nøye. Det viktigste er at den blomstrer for meg og andre i år også.
🌺
Jeg tok bilde av den. Ikke bare ett, men to….
Da jeg kom inn og studerte bildene jeg hadde tatt, oppdaget jeg mauren. Du ser den under her. Tydelig, alene og fin. Da vart det litt filosofering og googling og videre et lite blogginnlegg.
🌺
Hvorfor ville mauren besøke rosa?
Vet jo egentlig ikke det, men kan spekulere.
Fant noe på nettet:
«Et sikkert tegn på lus er hvis det plutselig kravler lus på rosestilkene. Maurene er nemlig ville etter lusas sukkerholdige avføring. Det man også kaller honningdugg. En tørr og varm periode er optimale forhold for lus på rosene.»
Linken til hele innlegget finner du her:

Roser og bladlus

4 kommentarer

Siste innlegg