Sjølskryt er ikke noe verdt……men NÅ, altså!!

Nå ble jeg utrolig stolt av meg selv. Har da lov til det vil jeg mene, når jeg har utført en sånn bragd!
Gidder ikke være beskjeden akkurat nå. Jantelov gjelder ikke for øyeblikket.

Det har jeg aldri gjort før, så det klarer jeg helt sikkert.

Det sa Pippi Langstrømpe, og jammen sa jeg det også i ettermiddag!
For noen timer siden følte jeg det sånn. Verdensmester i egen stue!
Jeg klarte mot alle odds å reparere ei maskin.
Skal forklare snart.
 

Slik skal det være.

Forhistorien

Jeg må nok fatte meg i korthet, for det er en lang historie.
Det gjelder skriveren som jeg kjøpte via netthandel i januar.
Skulle ha en rimelig en, for trenger ikke å skrive ut så mye lenger. Må vende meg til å lagre dokumenter i mail og mapper på PC i stedet for i permer.

Men så var det en dag i januar at jeg virkelig trengte dokumenter i papirform. Skulle sende brev til Statens Pensjonskasse. Masse papirer. Så derfor kjøpte jeg denne printeren til 1200 kroner.
Den historien finner du HER.

Og så?

Printeren har fungert bra, og jeg har selvsagt brukt den mer enn jeg hadde trodd.
For noen dager siden ble det bom stopp. Papiret satt fast og varsellampe lyste.
Prøvde litt for fort å lirke papiret ut, og fikk ut mesteparten.

Men “mesteparten” er ikke nok! Det skjønte jeg fort.
Da ble det å se etter restpapir og restarte opptil flere ganger, uten resultat.

Så måtte jeg finne igjen hvor den var kjøpt, papirene som fulgte med, søke på nettet på “papirstopp”, også videre. Ingen løsning.

Sendte mail til nettbutikken. Fikk svar først etter 3 dager med et telefonnummer jeg kunne ringe. Idag prøvde jeg. Møtte et engelsktalende menneske. Jeg ga opp før jeg fikk sagt “hello”.
Vanskelig nok å få forklart problemet på norsk, om jeg ikke skulle gjøre det på engelsk, og langt verre ta i mot beskjed om hvordan jeg skulle få maskineriet i gang igjen.

Nærmer løsninga seg?

Så ble neste løsning å bruke chat-funksjonen til nettbutikken. Det gikk på norsk.
Da måtte jeg finne serienummer og produksjonsnummer.
Han kunne ikke  hjelpe, egentlig. “Måtte sendes inn for service.”

Fikk beskjed om selv å gå inn på en nettside til HP-support.
Der fant jeg de 2 nærmeste verkstedene.
Og jeg ringte Kongsvinger og Oslo.
Ingen av stedene kunne se på min HP-printer 🙁

“Vi reparerer ikke printere” og “Vi reparer kun printere kjøpt hos forhandler xx”, var svarene.
Ikke morsomt!

Så ringte jeg et annet HP-supportnummer.
Han ville i hvert fall hjelpe 🙂
Vi har avtale med Elkjøp, så kontakt dem. De kan helt sikkert hjelpe, selv om du ikke har kjøpt den der.”

Som sagt, så gjort. Jeg ringte. Fant nummeret selv. Der traff jeg en “firkanta” jypling, som satt et helt annet sted enn det jeg trodde. Jeg hadde jo søkt på Elkjøp Hamar! Samme det….Han fortalte meg bestemt at printeren min som var kjøpt hos et annet firma, og attpåtil på nettet, kunne de så absolutt ikke hjelpe meg med!

Så var jeg like langt igjen, da.

Mitt eneste håp nå var å oppsøke Elkjøp-butikken 500 meter unna meg.
Som tenkt, så gjort, igjen. Da hadde det gått noen timer…..med all denne ringinga…..

Traff endelig et kjempehyggelig, ordentlig menneske. Følte at jeg tidligere bare hadde snakket med roboter.

Han var vel egentlig den i rekken av alle disse som hadde minst grunn til å hjelpe meg.
Både nettbutikken jeg kjøpte printeren hos og leverandøren, kunne/ville ikke hjelpe.

Unggutten så på maskina og prøvde å finne ut hva det kunne være, mens jeg sto og så på. Drev på ei stund. Gikk ikke.

Nærmer vi oss kondemnering?

Jeg fikk vite av ham at det ikke var noen vits i å sende den på service, for det ville bli dyrere enn kjøpspris. Det ville sannsynligvis ikke gå på garantien heller på grunn av papirstopp.
Det var det ingen av de andre som hadde sagt.

Det er ikke serviceavdeling i butikken. De sender det et annet sted, så han hadde ikke lov til å røre en eneste skrue for å sjekke inni maskina, som han sa.

Så da takket jeg ham, dro hjem med printer, og tenkte underveis at neimen hadde jeg ingenting å tape på å prøve.…..hm……

Prøve hva da?

Var litt spent på om jeg skulle få det sammen igjen. Var flere deler som ble fjernet enn du ser på bildet 😉

Enten kunne jeg kassere den, eller jeg kunne prøve å skru den opp selv.
Hvis jeg ikke fikk den sammen igjen, var jeg for så vidt like langt.

Å kaste den før eller etter spilte ingen rolle, ble konklusjonen før stjernetrekkeren ble funnet fram.

Men det var fortsatt håp…..

Så da satte jeg i gang. Trodde at både det ene og andre lokket skulle kunne åpnes da jeg fikk ut et par-tre skruer, men neida.

Til slutt lå det ca 12 skruer på bordet ved siden av de løse delene.

Og gjett hva jeg fant!

Og opp ned. Skruer måtte ut der også…..

Jeg har aldri vært så glad for å se en liten papirbit på  3 x 6 cm noen gang!
Det var den manglende biten i “puslespillet”. Jippi!

Men ikke ferdig med det. Måtte jo få sammen igjen spetakkelet også.
Holdt tunga rett i munnen og skruene stødig i hånda, og lot det stå til. Rolig……..

Det ene dekslet etter det andre kom på plass.
Delmålet var å få brukt opp alle skruene 😉
Det ble igjen EN ! Hm….Håpte at det ikke betydde noe.

Så kom den store testen

Og det var spennende skal jeg si deg. Skriveren ble satt i riktig stilling. Hverken opp ned eller på siden lenger. Bare den håndteringa underveis kunne ha tatt knekken på den.

I med støpslet. “Power on”! Blinkende lys….. RIKTIG, blinkende lys. Jippi, så langt!

Skrutrekker`n og det “deilige” papiret 😉

Prøveutskrift neste.

Du kan sikkert gjette hva som skjedde, i og med at det har blitt et alt for langt innlegg av det 😉

Det funka! Printeren var frisk! Og jeg hadde reparert den helt alene!

Fy søren hvor stolt jeg ble.

Og alle de folka som jeg kontakta på “all verdens” supportavdelinger kunne bare gå hjem å legge seg 😉 Hadde drevet på i flere timer i telefon og chat og alskens aktivitet med de folka.

Og så denne som ble til overs…..

Du skjønner at jeg måtte få ut denne gleden?
Like viktig det som å få ut frustrasjon ……og da er beste terapi å skrive 😉

 

Og på det siste bildet ser du den skruen som ble igjen. Gidder ikke å finne ut hvor den egentlig skulle være, for maskineriet fungerer som før 🙂

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

8 kommentarer
    1. Du har all grunn til å skryte av deg selv, og være fornøyd 😊 Det er jo aldri noe problem å skru fra hverandre, men verre når det skal sammen igjen… (snakker av erfaring der) Men fy katteskinn til dårlig kundebehandling, kjenner jeg blir harm på dine vegne 🤬

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg