Må rote litt i fortida, da….ufrivillig.

Det må jo skje noe uforutsett innimellom. I dag var det et brev fra en statlig etat som lever av å kontrollere og sjekke oss andre. Det er vel ikke akkurat den etaten som gjør det. De deler ut penger i form av pensjon. Men de har en enda større og mektigere etat hengende over seg. Nemlig skatteetaten. Og når de får årsoppgaven derfra, setter de i gang med beregning av etteroppgjør, som de kaller det.

Selv om jeg aldri egentlig har vært redd for skjemaer og lister og dess like, ble dette litt komplisert og arbeidskrevende.

Jeg må nok gyve løs på det før fristen går ut om 3 uker.

Det ble sikkert litt vrient for dem å regne ut pensjonen min også, den gangen i 2017. Så det dreier seg om eventuell tilbakebetaling fra min side hvis jeg IKKE kommer med nye opplysninger.

Da er det bare å brette opp ermene og finne dokumentasjon, da, både i gamle lønnsoppgaver og brev fra pensjonskassa også videre. Skulle tro at de har nok opplysninger. Jeg må altså prøve å finne papirer og dokumenter som stadfester at jeg IKKE skal betale tilbake noe av pensjonen min.

Bevisbyrden ligger hos meg. Ikke overraskende……

Ble nok komplisert for dem, ja. For i 2017 jobbet jeg 100% og fikk 100% pensjon fra NAV i en kort periode. Etterpå tok jeg ut 40% AFP og jobbet 60%. Gikk av med full alderspensjon rett etter fylte 67 år ved årsskiftet 2017/2018. 

Og det nevnes feriepenger, pensjonsgivende inntekt og mye annet. Og rapporten min må leveres på Altinn etter hvert…..

Og det blir nok ikke mindre komplisert for meg å finne dokumentasjon som redder meg unna tilbakebetalingen. Tror ikke det dreier seg om så mye penger, men læll a gut…..Tar heller jobben….

Først må jeg skjønne hva som står på de 3 sidene. Lest en gang. Må gyve løs igjen. Og notere og bruke merkepenn. Som i studiedagene.

Da har jeg noen timers jobb framover. Bør klare det innen 3 uker…….

 

10 kommentarer
    1. Natheless: Jada, heldigvis har jeg ikke angst for tall og skjemaer og slikt, og er så sta, at skal nok komme til bunns i det! 😉 Takk for oppmuntring! Og ha en fin dag!

    2. deveny: Så utrolig pirkete. Og mye er vanskelig å dokumentere, selv om jeg vet at det er slik. Opparbeidede saldotimer for eksempel som er nesten umulig å finne ut når stammer fra, men som selvsagt ble utbetalt før jeg gikk av med pensjon. Og jeg vet at de ble jobbet før den aktuelle tida. Skal ikke være lett. Jeg får bare holde på. Se hvor lenge jeg gidder. Frist 3 uker….

    3. Oida..! Men vet du hva, Gunn? Detta klarer du å ordne opp i SÅ bra 🙂 Bare ta en ting om gangen, og så over på neste, osv – unngå å se mengden. Regner med du har skrevet lister allerede over alt, som rydder litt i huet når det blir sånt kaos. Og blir du litt svett underveis, så la Barney ta deg med ut for å lufte huet i kjøligheta 😉
      Sender deg en lykke-til-detta-fikser-du-klem

    4. Dårlig erfaring med den etaten jeg da enda var det kun førtidspensjon det gjaldt. Riktig får jeg i slutten av dette året. Jeg tapte som man jo gjør mot Storebror.

    5. Atle: Ikke lett, nei. Føler at jeg må jobbe litt for å finne papirer som dokumenterer at jeg IKKE skal tilbakebetale, for å ikke miste unødig med penger. Tror det skal gå, men litt krevende….Gir meg ikke så lett 🙂

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg