Slik vart sankthanskvelden i år


Sankthansaften den 23.juni falt i år på en søndag.
Og det var meldt fint vær.
Og det vart fint vær.
Dagen i forveien vart det impulsbestemt av oss naboer…..
noen av oss, at vi skulle treffes i hagen på søndagskvelden klokka sju.
De som ikke hadde noe annet å gjøre.
Vi sa fra til alle som bor her, slik at ingen skulle føle seg utafor.
Regnet jo med at mange hadde andre ting å gjøre denne sankthanskvelden, men vi visste i hvert fall at det ble 4 stykker som kom.
Og det kunne jo bli en koselig kveld ut av DET.
♦️
Vi vart 7 stykker.
Uformell samling hvor vi skulle ta med oss sjøl det vi ville spise og drikke, og i tillegg en stol, hvis det ikke vart nok til alle på plattingen hvor vi skulle samles.
Barney fikk være med på festen, sammen med en annen nabohund.
Dessuten kom etter hvert katta til en annen nabo og ville være med.
Det ser du på bildet.
♦️
Det var første gang at Barney traff en katt så nært.
Denne pusen var nemlig vant til hunder. 

Veldig fint at hans første nærkontakt med katt var så positivt, for om ikke lenge kommer det en liten kattunge som skal bo hos en av de naboene vi har mest kontakt med.
Det skal være en innekatt, og vi har tenkt å la 9 år gamle puddel-Barney gradvis bli kjent med det lille nøstet.
Er spent på hvordan det vil gå.
♦️
Men nå tilbake til sankthanstreffet.
Vi la ikke fokus på mat og drikke, som du skjønner, og jeg hadde bare med meg litt vin og potetgull.
Og flere hadde det samme.
Men så var det ei som var skikkelig raus.
Hun ville ha med litt til oss også.
Skikkelig hyggelig, da.
Deilig rullekake blant annet.
Men det mest spesielle var det du ser på fatet.
Du klarer kanakje ikke å gjette ?
♦️
Skiver av tørket og røkt hvalkjøtt med revet parmesanost og rucculasalat.
Deilig snacks.
Det hadde jeg aldri smakt før.
Stekt hvalbiff med løk og brun saus hadde vi mye i barndomshjemmet mitt på 50- og 60-tallet, men veldig sjelden nå til dags.
Husker ikke sist jeg hadde det……
♦️
Vi skravla og vi skravla, og tida gikk.
La meg ikke før midnatt, jeg.
Bål vart det dårlig med på plenen hos oss, men ikke så farlig. Koselig sankthansfeiring likevel.
Nederst har jeg satt inn et eldre innlegg med litt om tidligere sankthansfeiringer i livet mitt.

Midtsommertanker og nostalgi

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg