13 hunder i en MR-scanner?🙄

 

Jeg fikk tips om en artikkel pĂ„ Forskning.no: “Hunder skjĂžnner hva du sier”.

Det var vel egentlig unĂždvendig Ă„ lese den, tenkte jeg, for jeg vet at Barney skjĂžnner hva jeg sier. I hvert fall noe av det jeg sier. En annen ting er at han noen ganger later som han ikke skjĂžnner det.

Men nÄ er det altsÄ noen som har fÄtt forskningsmidler til Ä finne ut av dette som for meg er innlysende.
Noe skal det forskes pÄ, og noe skal jo penga brukes til. HÄper da at jeg i hvert fall lÊrer noe nytt av denne forskningsrapporten, sÄ pengebruken kan forsvares.

De har funnet ut at hunden min ikke bare kan forstÄ mÄten jeg sier ting pÄ. Den kan ogsÄ forstÄ selve ordene.

For Ä finne ut av dette, puttet de 13 familiehunder i en MR-skanner. En om gangen selvsagt. De var pÄ forhÄnd trent opp til Ä ligge rolig i denne skanneren i 7 minutter.

SÄ ble de snakket til av eieren under skanningen. Og dermed kunne de etterpÄ se av bildene hvordan hjernene til hundene reagerte pÄ ordene og tonefallet.

Resultatet var at omrÄder i hjernen ble aktive nÄr hunden gjenkjente ordene, mens de var inaktive nÄr ordene ikke ga mening, selv om de ble sagt pÄ en rosende mÄte.

De ser sammenheng med mennesket. Hos oss aktiveres de samme delene av hjernen nÄr vi reagerer pÄ ulike ord, intonasjon og fÞlelser. Hundene er altsÄ ogsÄ i stand til Ä tolke og danne seg et samlet bilde av meningen med det som blir sagt til dem.

Interessant. Skal tenke pÄ det ved innlÊring av nye ord. KrÞllen min kan en del ord allerede og lyder de fleste av dem nÄr han selv vil. Skal bli moro Ä lÊre ham enda flere ord og kommandoer. Jeg ser at han forstÄr hva jeg mener ved Ä se pÄ adferden hans nÄr jeg bruker ordene. Trenger ikke Ä putte ham i en MR-skanner. Kan forske litt pÄ egenhÄnd, vi

.

Og selv om jeg av familemedlemmer blir tatt for Ä vÊre smÄgal nÄr jeg stadig vekk prater med hunden min, tror jeg jammen at det kan hjelpe pÄ forstÄelsen av ord i fÞlge denne rapporten.

Da fortsetter jeg med Ä prate til meg selv/Barney gjennom mine forskjellige gjÞremÄl i huset. Der har jeg ham uansett i hÊlene stort sett hele tida.
For der jeg er, kan det vĂŠre mat!

 

8 kommentarer
    1. Hehe, det er utrolig hva det forskes pĂ„ 😀 Men spennende om de klarer Ă„ dokumentere at det er ordenes betydning hundene forstĂ„r, ikke forstĂ„else av ord pga. tonefall osv. 🙂

    2. At hundene forstĂ„r hva vi sier, er vel noe de fleste av oss har fĂ„tt med oss. Egentlig sĂ„ gjelder det faktisk mange dyr. Jeg vet at katten(e) min(e) forstĂ„r hva jeg sier, noe jeg fĂ„r bevis pĂ„ daglig. Det fĂžrste marsvinet jeg hadde forsto enkelte ord, som nĂ„r jeg spurte om de ville ha agurk. Da lĂžp det ut pĂ„ kjĂžkkenet Ă„ stilte seg foran kjĂžleskapet og pep hĂžyt. Det samme skjedde om sommeren nĂ„r jeg spurte om han ville ha lĂžvetann, da lĂžp han til utgangsdĂžra. Ha en fortsatt fin torsdag, klem đŸ€—

      1. Artig og klokt marsvin du hadde😀 Og kattene dine er ikke borte de heller. Fint at vi kan snakke til dyra og at de forstĂ„r hva vi sier. Synd at de ikke kan svare. Men de svarer ofte med kroppssprĂ„k👍

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    UnngÄ personangrep og sjikane og prÞv Ä holde en hyggelig tone selv om du skulle vÊre uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver pÄ nett.

Siste innlegg