Morgenrituale

Innarbeidede morgenrutiner går på autopilot som regel. Ihvertfall var det sånn før, det vil si før jeg ble pensjonist. Det må vel være sånn når en er så trøtt i trynet at tankevirksomheten går på lavgir.

Det er ganske behagelig å være pensjonist. Jeg tar meg bedre tid til alt (nesten). For det første våkner jeg av meg selv om morgenen og ikke av alarmen på telefonen. Det blir sånn omtrentlig i 9-tida; ganske likt hver dag, med kanskje avvik pluss eller minus en halv time. Hunden ligger på samme rom enten i den andre delen av dobbeltsenga eller på eget teppe på gulvet. Det hender at han vekker meg og vil ut, men han har blitt mer tålmodig om morgenen nå som han er blitt stor gutt på 3 år, og holder gjerne ut til jeg står opp.

Så er det å iføre seg briller (jeg altså), strekke seg litt (både hunden og jeg), kjenne på dagsformen, se på utetemperaturen på digitaltermometeret på nattbordet og trekke gardina til side for å se på været. Da kan planen så smått legges for dagens antrekk.

Neste punkt på morgenrutinelista er badet så klart. Det må man jo. Her prioriteres jeg foran hunden. Men alt av morgenstell tas ikke nødvendigvis på dette tidspunkt; kun det høyst nødvendige for å kunne tre ut i verden….. Nå er det snart hunden sin tur. Jeg kler på meg. Antall lag er avhengig av den tidligere avleste temperatur og det raske blikket ut av vinduet. Hunden utstyrt med sele og kobbel og jeg med bæsjeposer og godbiter i lomma, beveger oss ut på tur.

Det er ikke alltid like lystbetont å gå ut i all slags vær, men når vi først kommer ut er det alltid deilig. Jeg glemmer det bare fra gang til gang. Så det er en velsignelse å ha hund. Ellers hadde jeg sittet mye mer inne.

Det blir ikke lange turen på morgenen; kanskje 15-20 minutter.

Vel inne igjen er det tid for frokost med te eller kaffe i yndlingskruset mitt fra Irland (se bilde), Nyhetskanalen eller God Morgen Norge på TV og lokalavisa ved siden av. Og da tar jeg meg god tid. Det er hovedforskjellen på morgenen hos pensjonisten og den tidligere yrkeskvinnen. Så er det sjekking av status på sosiale medier: bloggen, Facebook, Instagram og Snapchat…..

Og da slapper hunden av også, vel og merke etter at han har fått sin obligatoriske lille leverposteibit oppå pelletsen i matkoppen. Så kan han ta formiddagsluren sin.

Matmor kan så ta det ordentlige morgenstellet på badet med tannpuss og dusj og eventuell sminke. Befriende godt å kunne gjøre det uten tidspress også. Jeg har det egentlig ganske bra! 

Selv om morgenen styres av rutine, er jeg faktisk veldig åpen for forandringer og positive, uforutsette begivenheter i dagene mine ellers. Det ville bli for kjedelig med flere daglige rutiner……

 

 

 

 

 

 

 

 

10 kommentarer
    1. Det er noe med disse rutinene. Selv er jeg 80% uføretrygdet. Har mine rutiner jeg også. Står opp mellom kl.08.00 – 08.30 hver dag.
      Regner med hunden din koser seg sammen matmor. Selskap i dyr også da <3 🙂
      Ønsker deg en kjempefin lørdagskveld <3 🙂
      Purr, purr, fra Toril og kattene
      Hører flere av mine venner som har hunder sier det samme. Det er ikke akkurat det morsomste å gå ut på luftetur med hunden når det blåser og regner ute.
      Kjempekoselig å lese om morgenrutinene dine 🙂

    2. solliv: Ja, jeg elsker det kruset. Apropos at jeg ikke liker å shoppe (se et annet innlegg jeg hadde i dag), så var dette kruset faktisk det eneste jeg kjøpte med meg fra Irland da jeg var der i mai 2017 😉

    3. Jeg har ikke hund, så jeg begynner med kaffen 🙂 Og så blir det det ganske lenge før jeg fyker ut på badet og ordner meg 🙂 Kaffen er det viktigste nesten 🙂

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg