Tvangsbad?

Så var det tid for puddelbad igjen, eller rettere sagt dusj. Det er mye stell med puddelen, både klipping og børsting og bading, men som jeg har sagt i et tidligere innlegg, skjer det dann og vann eller pø om pø om du vil.

I dag bestemte jeg bading. Puddel kan bades oftere enn mange andre raser pga at den ikke har fettlag på huden og ikke underull, og dermed skades ikke hudens beskyttelsesfunksjon. Det vanlige er vel annenhver måned, hvis den ikke er ekstra skitten eller lukter vondt…..men kan altså skje oftere.

Det er vel i alle fall et par måneder siden Barney fikk sjampobad. Men han har fått skylt seg skikkelig mange ganger i sommer med deilig bading i Mjøsa. Han elsker det.

Han er heller ikke engstelig for inne-bading, og blir lett, eller nesten lett, med inn i dusjen. For ikke å bli alt for våt, tar matmor av seg sokker og langbukser under prosessen og setter seg på en krakk.

Litt kjedelig er det nok, for halen peker nedover når han blir våt, men jeg slipper å holde ham fast. I bildeserien viser jeg prosessens gang. Mangler bare litt føning.

Høres skikkelig jålete ut, men det lønner seg å gjøre det for å få den tette, krøllete pelsen raskere tørr. Det begynner jo å bli kaldt ute også, så ikke behagelig å gå ut med våt pels.

Men, jeg har ikke fått til noe bilde av føninga av den enkle grunn at bikkja stakk inn i buret sitt, og der har han fristed, så da venter matmor en stund med den aktiviteten….da lufttørkes han jo litt så lenge…..

#mellompuddel #puddel #dusj #bading

16 kommentarer

Siste innlegg