Rydding og Feng Shui

Jeg ryddet og fant en liten bok, en minibok faktisk. Den lå innerst i skrivebordskuffen.Jeg vet ikke hvor jeg har den fra, om jeg har kjøpt den selv eller fått den. Men er det så farlig.

Du ser på bildet at den omhandler Feng Shui, “Lillian Toos lille bok om Feng Shui” (dette er ikke sponset reklame). Hun sier så fint at at man kan bringe magisk feng shui inn i livet med praktiske råd for innredning blant annet. Og boken inneholder flere tips for å oppnå dette; det vil si å fremme berømmelse, rikdom, helse, kjærlighet og lykke.

I følge Wikipedia er “feng shui den eldgamle kinesiske praksis å plassere og arrangere rom for å oppnå harmoni med miljøet. Den har sin opprinnelse i  taoismen. Praksisen er anslått til å være over tre tusen år gammel.” Interessant.

Selv skriver forfatteren i forordet:” Følger du rådene kan du endre ditt liv slik at du drar nytte av den positive energien i dine omgivelser. Bruk den til å innrede huset ditt. I tillegg til råd om lykkebringende symboler og utstyr, farger og innredning, gis det råd om hva du bør unngå.”

Så må jeg jo ta noen eksempler fra den lille boka.

“Regelmessige former er å foretrekke framfor uregelmessige. Kvadrater og rektangler har bedre feng shui enn triangler og former uten hjørner”. (Jaja, kanskje det?)

“Friske blomster tilfører verdifull yang-energi til oppholdsrommene, men de blir deprimerende yin når de visner og dør. Ha aldri visne blomster i hjemmet ditt. Erstatt straks med friske”  (Det kan jeg godt skjønne….)

“Du kan få fantastiske kunstige blomster av silke eller plast som absolutt er å foretrekke framfor tørkede blomster. Sistnevnte gjør at dine sjanser for suksess blir alvorlig underminert. Bruk aldri tørkede blomster!” (Uffda! Da må jeg kaste de tørkede rosene jeg har i vinduskarmen….)

Og en litt morsom en: “Fontener og vanndammer foran huset bør ligge til venstre for hovedinngangen sett innenfra. Det vil sikre stabilitet i parforholdet. Vann på høyre side vil være årsak til at ektemennene begynner å kikke på damene” ( Jaja…sånn kan det gå)

“Kjæledyr er spesielt gode feng shui i hjem som står tomme om dagen. Yin-energi samler seg i stillheten. Det kan motvirkes av det livlige nærværet av en hund eller katt eller fisk” (Så bra! Du gjør en god jobb, Barney!)

Det var det jeg rakk. Kan jo komme tilbake med mer ved en annen anledning. Litt interessant, da……og underholdende.

 

 

 

10 kommentarer
    1. Hehe! Særlig artig med de fine kommentarene dine i parentes 😀
      1) Jeg har samme bok ;o)
      2) Jeg tror noen av grunnprinsippene i feng shui har noe for seg, for det handler om hvor ting står i rommene i boligen, hvor god flyt det blir av luft i de ulike rommene :o) Og det skal være bedre med planter med runde blader enn spisse, for de spisse “minner om kniver og gir en hard energi” elns 😀
      Ha en god kveld, fine du :o)

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg