Impulsrett av svinefilet

Hadde tint en indrefilet av svin som var kjøpt på tilbud. Måtte tilberede hele. Kunne ikke fryses igjen. Lette litt etter oppskrifter på nettet, men fant ikke noe som passet sånn i farta. Hadde ikke planlagt godt nok. Har alltid en del ingredienser på lur i skapet. Hva er godt til svin? Jeg valgte det du ser på bildet. Det er helt sant at jeg hadde dette på lager. Kanskje et hamstringsgen å spore hos pensjonisten også? Det er kanskje i tiden, for mens jeg skrev dette, gikk et innslag på Dagsrevyen om nettopp det å ha forsyninger i huset for 3 måneder, i tilfelle krise av et eller annet slag. DSB (Direktoratet for samfunnssikkerhet og beredskap) har laget en liste: «Dette bør du ha i hjemmet».

Den lista går ikke jeg inn på her, for det er en annen sak. Det jeg KAN gjøre nå er å skrive litt om hvordan denne NYE retten ble til og hva jeg brukte. Altså en oppskrift etter innfallsmetoden.

1 hel indrefilet av svin delt opp i ca 10 stykker

Krydre med salt og pepper (og eventuelt annet krydder)

Stek i panne på middels til sterk varme på begge sider

Ha oppi sataysausen

Jeg valgte også 1 liten boks kokosmelk

Så 1 pakke med kikerter

Lot det surre til sausen ble litt tykkere og kjøttet var gjennomstekt.

Frisk basilikum i passe mengde ble klippet og puttet oppi

Til slutt valgte jeg også å putte oppi peanøtter

Kan sikkert serveres med ris, men jeg valgte nå en grov brødskive.

Det smakte faktisk godt, så stolt over å kunne tenke ut på forhånd hva som passer sammen, og at det blir spiselig, ikke minst.

Dette kunne ha vært gjort på mange måter, avhengig av hva jeg hadde hatt i skapet. Men i dag ble det sånn.

#svinefilet #impuls #middag #fredag #blogg #kikerter #basilikum #sataysaus #peanøtter #kokosmelk

Dette er IKKE sponset reklame (produsentnavn er jo synlig på pakningene)

12 kommentarer

Siste innlegg