Ostefondue og 70-talls assosiasjon

Det var en tid tilbake….. men det var i høst, at jeg fikk besøk fra Tigerstaden. Hva skal serveres? Jeg spør ofte om det er ønsker. Det er noen ganger lett å slippe menyvalg selv. Og jeg får svar. Noen ganger kan det bli en utfordring, så jeg er fullstendig klar over at jeg tar en skummel sjanse ved å kaste ut et sånt spørsmål. Denne gangen ble det litt sånn.

Det var ønske om ostefondue. Jeg elsker ostefondue, men det er lenge siden jeg har spist det. Vi hadde mye fondue i heimen på 70- og 80-tallet. Det gikk mest i kjøttfondue. Da var det olje i gryta og på fat hadde vi oppkuttet oksekjøtt, diverse grønnsaker og sauser. Det var sosialt og godt. Hver og en friterte sin egen mat. Det er ostefondue som er det opprinnelige og vi hadde det noen ganger også. Spiste det også i Sveits en gang. Ordet fondue kommer av det franske fondre som betyr å smelte. Fondue er en sveitsisk nasjonalrett, basert på ost som er smeltet i en gryte sammen med hvitvin. I den varme ostemassen dyppes brødbiter ved hjelp av en fonduegaffel. 

Det var denne siste det var ønske om nå. Foduegryta mi solgte jeg på garasjesalg for et par år siden, før jeg flyttet. Skikkelig opprydding. Den kunne jeg for så vidt hatt plass til….men det ble nå sånn. Men dattera i Oslo hadde selv fonduegryte, merkelig nok, så da tok hun med både den og rødspriten.

Hvordan tilbereder man ostefondue?

Jeg gikk til innkjøp av 2 typer sveitsisk ost. Gruyere var en av dem. Så var det hvitløk, tørr hvitvin, maisennamel, krydder etter smak og ikke minst daggammel loff. Du finner oppskrift ved å søke på internett. Jeg favoriserer ikke noen her. Det er ganske enkelt. Kort fortalt: Varm opp vinen i en kjele på ovnen/koketoppen eller rett over spritblusset (jeg valgte koketoppen). Bland litt maisenamel i den revne osten, før blandingen litt etter litt blandes i vinen, mens det røres. Maisenamelet gjør at massen blir passe tykk. Så skjæres loffen opp i passende biter og legges på fat. 

Så er det bare å spidde loff og dyppe og spise. Namnam….

Det kan også kuttes opp diverse grønnsaker som kan dyppes i osten, eller bare spises ved siden av. Dette var vellykket og koselig og så godt at det var vanskelig å stoppe…..

#ostefondue #fondue # ost #kosemat #fonduegryte

Jeg tok ikke bilder av prosessen og gryta og måltidet, så har derfor lånt et bilde fra Pixabay Images.

Licensed from: annca pixabay.com

 

14 kommentarer

Siste innlegg