Mormors kaktus

Jeg har en julekaktus som jeg har arvet etter min mor. Hun fikk den i sin tid av sin mor, altså min mormor. Nå er jeg også mormor, så dette fortsetter å være mormors kaktus.

Den krever ikke mye stell. Den skal vannes litt hver måned og ikke stå for lyst. Den ble tilfeldig plassert på en ledig del på kjøkkenet hos meg i den nye leiligheta, og ser ut til å like seg der enn så lenge.

Pga historikken til denne planta, gjør jeg mye for å holde liv i den. Det blir litt symbolsk.

Den blomstrer ca rundt juletider, som navnet tilsier. Det er en annen type som heter novemberkaktus som ligner. Jeg googlet i går og fant ut at novemberkaktusen har en tagg på bladene. Ellers er de ganske like. Det sto også at min type kaktus, julekaktus, er sjelden å få kjøpt i butikken. Den går stort sett i arv som hel plante eller avleggere.

Da er den jo litt spesiell. Grunnen til at den visstnok ikke selges over disk lenger, er at den tar for mye plass i gartneriene. Den er stor i omfang, kan bli.

Den blomstrer ikke hvert år. Nå vet jeg hvorfor. Den må stå kjølig (12-15 grader) i september og oktober og få naturlig lys. Da blomstrer den midt i desember. Dette skjedde et par år. Vet ikke om jeg får det til nå, for moderne leiligheter har ikke kalde nok rom. Ellers leste jeg også at den kan settes ut om våren når fare for nattefrost er over og være der «på sommerferie» til august/september. Det liker den, for der er det litt kjøligere netter enn inne; men helst stå under busker i skyggen. Prøve det neste år.

Jeg tviler på at den blomstrer i år. Den har ikke fått det helt som den vil, men stell har den fått og ny jord fikk den i vår. Tvitvi….

 

16 kommentarer
    1. Ja, den er fin, men den krever sin plass. Jeg hadde en i mange år. Vi satte den i garasjen hele sommeren og tok den fram i oktober. Den blomstret som bare den da. Den skal ha en hviletid visst nok. Håper din kommer med blomster etter hvert! Fin grønn også! 🙂

    2. Så stor å fin den er ;o)) Jeg arvet også en en stor fin kaktus etter min mor, som hadde hatt i mange år. Dessverre så gikk det nedover med den, men jeg da den var like ved å avgå ved døden tok jeg av en noen grener å satte i vann. De slo rot, og jeg nå to planter som har vokst seg store og fine. Noen blomster har jeg derimot ikke fått på dem enda….

    3. Så fin den er, og så artig at det er en generasjonskaktus! Håper den blomstrer i år også, selv om den har vært gjennom flytteforandringer. Blir spennende å se om du legger ut en blomstrende kaktus a la jula 2018 :))

    4. Vera Lynn: Så bra at du har fått avlet den videre. Min var litt tufs for et års tid sida, så da skiftet jeg kaktusjord. Hjalp. Men kunne nok ha vært enda større hvis den hadde fått enda mer omsorg 🙂

    5. Uffda.., haha! Du trenger ikke å ha det, men blomsten burde ha det 😀 Hvis den ikke blomstrer i jula, så kan jo du ta på deg en kjole med blomster på og legge ut det 😀
      Ha en skjønn dag :))

    6. Har hatt noen sånne oppgjennom årene, men med mye flytting så har de blitt borte…Nå klarer jeg ikke holde liv i noe grønt…og kan nok være mye pga varmen inne ja…MEn også det at de trenger vann…hihih..de få jeg har, må klare seg med minimalt….lykke til…de er vakre når de står i blomst!

    7. Jeg har en Grønnrenner etter moren min. Den var skikkelig pjusk i noen år etter at jeg flytta ned hit men har nå virkelig kommet til sin rett og fyller et helt vindu med blader og avleggere. Arvede planter er uvurderlige. Og spesielt julekaktusen din, som slett ikke selges lenger.

    8. Helt lekker! Jeg har hatt 3 novemberkaktuser i 15 år, men nå har jeg klart å kverke den ene….. de to andre har mange knopper nå! Det er moro <3

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg