Man tar det man har… og det blir pizza!

I går ble det pizza. Jeg har ikke vært på butikken på noen dager. Fant ut i går at jeg skulle lage pizza. Ingredienser til pizzadeig har jeg alltid i hus, det er jo basalt. Det som skal være oppå kan det bli verre med hvis en ikke har handla på en stund. Men jeg har heldigvis visse ting i hus, og bruker da det som måtte passe. Jeg begynte å kikke og plukke fram.

Tomatpure har jeg nesten alltid små bokser av i skapet. Gul ost har jeg heldigvis alltid (har også i fryseren). Jeg føler at dette er det viktigste for min pizza: pizzadeig, tomatpure og revet ost.

Så får resten bli som det blir, og det kan jo bli spennende.

Litt historikk når jeg først holder på med skriverier om pizza. Jeg googlet og fant noe på internett.

Pizzaen var en italiensk bonderett i mange århundrer. Det ble solgt av omreisende handelsmenn til fattigfolk i 1700-tallets Napoli, og besto kun av det flate brødet som vi kjenner som pizzabunnen i dag.

Det største steget mot pizzaens nåværende form var da napolitanerne begynte å bruke tomater på pizzaen. Denne måten å tilberede pizzaen på, skriver seg antakeligvis fra 1889 da dronning Margherita sammen med sin mann var på rundreise i det italienske kongeriket. Rundt omkring i landet så hun bønder og fattigfolk spise et flatt brød de kalte for «pizza». En dag tilkalte dronning Margherita en mann til slottet for å bake et utvalg pizzaer for henne. Han bakte på dronningens ønske en spesiell pizza med tomat, mozzarella og basilikum (fargene i det italienske flagget rødt, hvitt og grønt).

Pizzaen ble en stor hit, og mannen ble ofte tilkalt for å bake denne pizzaen. Da nyheten om dronningens favorittpizza kom ut blant folket, ble det straks meget populært å bake Pizza Margherita i Napoli, en tradisjon som har holdt seg til i dag, og også spredd seg til resten av verden. Pizzaen ble introdusert i Norge på 1960-tallet, men ble ikke særlig populær før utpå 70-tallet.

Ja, se det! Man trenger ikke mye for å lage pizza.

Jeg hadde rødløk. Jeg hadde 3 slitne stilker med stangselleri, 3 slitne minipaprika, 1 boks med mais og 1 liten boks med ananas (alltid lurt å ha noe hermetikk i hus). Videre hadde jeg en  godt moden blåmuggost. Dette kunne lett ha blitt vegetarpizza, og det er jo greit, men det ble med kjøtt. Og kjøttet var (se bildet) 2 påleggspakker (kalkun og kylling) som lå i fryseren. De gikk ut på dato dagen etter at jeg kjøpte dem en gang i august og var derfor nedpriset med 40%. Jeg skar det nå opp i frossen tilstand og strødde over.

Jeg kjøper av og til mat til redusert pris som går ut på dato samme dag eller dagen etter. Hvis jeg ikke spiser det med en gang, fryser jeg det ned og tar opp ved behov, sånn som i går. Jeg synes selv det er veldig smart og økonomisk. Det fungerer for meg……

Så rev jeg gulosten og dekket pizzaen med den. Helt på toppen strødde jeg tørket oregano.

Jeg glemte å ta bilde da pizzaen var ferdigstekt, for jeg var så sulten og ble så opptatt av å spise! 

Det som ble igjen etter måltidet la jeg i porsjonspakker i fryseren. 

#pizza #lørdagspizza #italia #Napoli  

 

På bildet: Pizzadeig, tomatpure, rødløk, ananas, stangselleri, paprika, mais, blåmuggost.

 

Bildet: De “gamle” påleggspakkene med kalkun og kylling som kom til nytte på pizzaen.

 

Bildet: Og her har kjøttet, osten og oreganoen kommet til….. Klart for steking! 

 

 

 

 

10 kommentarer

Siste innlegg