Mimring og rydding i bildearkiv

De digitale bildene mine lastes opp jevnlig til Min Sky (sikker lagring). Der har jeg dem. Men så er det å få dem lett tilgjengelig da. De ligger heldigvis kronologisk, men allikevel kan det være vanskelig å finne igjen spesielle bilder når jeg trenger dem. Vil helst slippe å måtte søke gjennom alle. Da er vel kanskje “lage album” en mulighet, etter tema eller person for eksempel. Mye jobb da. Har ikke funnet ut en grei måte. Hvis jeg vil ha en ny fritidsbeskjeftigelse kan jeg jo bare sette i gang med å lage masse album etter tema! Vet ikke helt om jeg gidder…..

Det jeg har gjort i dag er å lage noen album. Jeg har tatt meg tid til å se gjennom hvert år og funnet et utvalg av bilder som jeg kan og eventuelt vil bruke i mine blogginnlegg framover, og puttet dem i album etter årstall eller periode. Da blir det kanskje enklere å administrere, og jeg trenger ikke å ta nye bilder hver gang. Av og til kan en jo fint bruke noen gamle bilder….. Se det. Her kom systematikeren fram igjen…..Det blir altså lettere å lete gjennom de forskjellige årene etter bilder; eller rettere sagt: det blir færre bilder å lete gjennom.

Så er det å få det over fra Min Sky til dit jeg vil ha det. Jeg er ikke typen som gir meg så lett, og er ganske intens når jeg har bestemt meg for noe, så det er bare å kjøre på med metoden “prøve og feile” og en god porsjon tålmodighet. Og Pensjonistgunna har jo fått bedre tid til sånt pirk og dill og dall også…..

Jeg har nå funnet ut at jeg kan få enkeltbilder over i “mine bilder” på PC, så da fungerer det på et vis. Dette er sikkert fryktelig tungvint, men inntil jeg finner en bedre metode, blir det sånn, i alle fall ut dagen. Jeg må jo forske mer! 

Er det noen som har tips, så vær så god………..

PS. Bildet som illustrerer innlegget er lastet opp fra Min Sky og jeg foreviget det i 2007!  

 

14 kommentarer
    1. Jeg har ikke Min Sky, så jeg kan ikke bidra.
      Men jeg må fortelle noe som får meg til å smile. Første gangen du dukket opp her i cyberspace leste jeg navnet ditt litt fort PensjonistGUDINNA 😉 Det tok litt tid før jeg oppdaget hva du egentlig kaller deg. 😀 😀 😀
      Håper uka blir god med deg!
      Har du lyst setter jeg stor pris på et bidrag til antimobbekampanjen min.

    2. Ja, jeg tenkte det ville more deg. 😉
      Tusen takk, så bra! Jo flere innlegg jo bedre, så du må gjerne skrive mer enn ett.
      Klemmmmmmm :)))

    3. Jeg har både min sky og google foto, men har ikke begynt å bruke noen av dem enda…. Kommer sikkert til å få enda flere grå hår innen jeg finner ut, hvem jeg skal bruke og hvordan jeg bruker den… Lykke til ;o))

    4. Jeg har noen ting der oppe i skyen, men mest på PC’n samtidig så vet man at lagring i sky er sikrere, for man slipper at harddisken krasjer.
      Prøver å lagre mer og mer i skyen, men jeg har litt vansker med å stole på den der skyen 🙂
      Ønsker deg en kjempefin søndagskveld <3 🙂
      Purr, purr, fra Toril og kattene

    5. Jeg har en ekstern hardisk jeg legger bilder over på..men den begynner å bli full..så jeg prøvde meg også på mysky…og har nå de fleste der også…Prøvde å legge de rett i mappe..men da tok den bare i mot et vist antall..og jeg ante jo ikke hvor den stoppet å legge over…så har blitt litt mye dobbelt…så nå legger jeg alt i kronologisk og tenker jeg kan rydde siden…men det blir sikkert en god jobb ja…hihihi Men fra my sky så har jeg foreløpig ikke hentet bilder tror jeg…Men jeg har en egen mappe på forsiden som jeg legger alt som hentes ned i..også over dit jeg vil…Blir vel som “mine bilder” Si fra om du finner en rask og lett løsning da…:-)

    6. Jeg har mobilbildene på iCloud, men synes det er stress å finne frem der ja. Derfor lagrer jeg alt av bilder på pc’n også. Etterhvert som jeg tar dem. Omtrent hver dag altså. Og da blir mobil- og kamerabilder lagret på samme måte. Har ei mappe for hvert år, inni der ei mappe for hver måned. Og inni der igjen deler jeg opp ved behov. Om det er fra en ferietur får den en egen mappa i riktig måned/år. Men enkeltbilder ligger bare i månedsmappa. Har fungert for meg siden 2001 da jeg starta med digitalkamera. Og gjør du det til en vane å lagre de med jevne mellomrom, så er det ikke store jobben heller. PS. Har selvsagt også en backup også da. I tilfelle pc’n tar kvelden.

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg